ALMI Företagspartner Stockholm

Almidagen i Berns Salonger: Sälj mer var budskapet på sprängfyllt företagarmöte

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 10:03 CET

- Småföretagen måste sälja mer, både hemma och utomlands. Då får vi den tillväxt alla önskar, sade Almi Stockholms VD Christer Lindberg på årets Almidag när rekordmånga 500 företagare hade samlats i Berns Salonger och man varit tvungen att tacka nej till ytterligare 250, som inte fick plats. Temat var försäljning och en handfull företagare visade upp sina framgångsrecept.

Ulf Adelsohn: Förenkla företagandet
Almis ordförande Ulf Adelsohn delade ut utmärkelserna Årets företag, Årets nyföretagare och Årets innovatör till Resolut Marketing, Arkitekthus och virusforskaren Mohammed Homman.
- De svenska små företagen är Sveriges nya fönster mot omvärlden. Stöd därför alla krafter som vill förenkla företagandet, inte minst för kvinnor, ungdomar och invandrare så att vi kan få igång nyanställningarna i dessa grupper, uppmanade han.

Jonas Gudmunds, Trygga Hem: Satsa på nätverk och partners
- Man måste sälja en känsla, Tre av fyra kunder har haft inbrott eller inbrottsförsök. Man investerar gärna i bilens säkerhet men att göra hemmet säkrare upplevs för dyrt, sade Johan Gudmunds på säkerhetsföretaget Trygga Hem. Han startade företaget med en enda säkerhetsprodukt, ett bra företagsnamn samt en unik affärsmodell, men utan egentligt kapital. – Ta reda på vem som beslutar och acceptera aldrig ett nej, var hans säljråd. Trygga Hem arbetar idag via nätverk och partners som Villaägarnas Riksförbund, SEB, LRF, Hyresgästföreningen och Polisförbundet.

Serdar Öztenar, Bosphorus: Jag tror på personlig införsäljning
- Alla måste äta varje dag. Därför satsar vi på nyttig och bra vardagsmat från medelhavet inte minst för alla ensamhushåll i Stockholm, sade Serdar Öztenar på företaget Bosphorus. Genom personlig införsäljning har bolaget idag över 200 butiker som kunder. – Det svåraste var att få ett förtroende trots att vi var helt nyetablerade, invandrare och satsade på mat. Sverige är annars ett bra land för företagande och öppet för trender och nya idéer, enligt Öztenar.

Rickard Looft, Looftlighter: Man måste vara enveten och ihärdig.
- Att vara teaterregissör och sälja in en egenuppfunnen grilltändare är inte lätt, men det går med envetenhet, sade Rickard Looft. Han uppfann sin varmluftbaserade grilltändare Looftlighter efter att ha tröttnat på tändvätskesmakande grillkött. – Vi använder varje år 2.000 ton tändvätska i Sverige. Att få färdig grillkol med luft går på någon minut mot 30-40 minuter med tändvätska och är dessutom helt miljövänligt, sade han. Han lyckades finna tillverkning i Kina och efter intensiv personlig införsäljning nappade 75 butiker i Stockholm på hans produkt.

Håkan Nirstedt, SLP: Vi satsar på agenter och återförsäljare.
- Vi måste avdramatisera utlandsförsäljning framför allt inom Europa, sade Håkan Nirstedt på företaget Swedish Lorry Parts, som säljer reservdelar till bussar, lastbilar och entreprenadmaskiner. Eftersom SLP är ett internationellt sett litet företag har man valt att konsekvent satsa på agenter och återförsäljare i drygt 70 länder. Design av förpackningarna har haft viss betydelse när de nått kunderna och gjort att företagets renommé har stärkts. Enligt Nirstedt har bolaget också haft nytta av att Sverige internationellt uppfattas positivt.

Marianne Östlund, Effektiva Media: Det finns fler nyheter än man anar.
- Det finns en löpsedel för varje bolag, sade Marianne Östlund från PR-företaget Effektiva Media. Hon pekade på att företagarna måste se på sina verksamheter med nya ögon och våga dela med sig av sina berättelser. Intresset är stort men det är viktigt att det är företagaren själv som står som avsändare. - Det finns fler intressanta nyheter i bolagen än företagarna själva anar, sade hon.

Exportrådets Maria Varnauskas presenterade Exportstegen som är en kostnadsfri tjänst till småföretag som vill börja exportera. Almi och Exportrådet samverkar för att små företag kan lägga upp en genomarbetad exportstrategi.

Almi Stockholm
Almi Stockholm erbjuder riskfinansiering i låneform för att medverka till utveckling, förnyelse och tillväxt i näringslivet. Målet är att fler bärkraftiga innovationer når marknaden. Att fler livskraftiga företag startas och att företagens effektivitet, konkurrenskraft och tillväxt ökar.

Stockholm den 9 november 2006
För ytterligare information: