ALSTOM Sweden AB

Alstom presenterar årets gästspårvagn på Djurgårdslinjen.

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2007 10:14 CEST

Sommartrafiken på Djurgårdslinjen avslutas i år med ett besök av en helt ny spårvagn från Madrid. Citadis Madrid trafikerar Djurgårdslinjen 25 augusti-1 september.

Stockholmarna får nu chansen att uppleva en helt ny spårvagn. Invigningen sker måndag 27 augusti kl 13.00 på Norrmalmstorg i närvaro av Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd, och Mikael Söderlund, stadsbyggnads- och trafikborgarråd.

Alstom har levererat 70 nya spårvagnar av modellen Citadis till Madrid. Varje spårvagn består av fem enheter med 54 sittplatser och 132 ståplatser. Fordonet är 32 meter långt. Citadis Madrid har lågt golv genom hela vagnen, stora fönster och en öppen interiör som ger god överblick. Det är också enkelt för passagerarna att förflytta sig inne i vagnen.

Madrid-vagnen är en bra representant för modellen Citadis som snart sålts i 1000 exemplar över hela världen.

Trafikeringstider på Djurgårdslinjen är 25 augusti - 1 september kl 11-14.30, 15.30-18.30 samt 19-22. Detaljer om trafikeringen finns på www.ss.se/svenska

Bilder finns att hämta på www.alstom.se/nyheter

För mer information:
Ann-Kari Edenius