Alten

ALTEN Group fortsätter att växa på den nordiska marknaden

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 18:18 CEST

Förvärvar teknikkonsultföretaget Alte Oy i Finland

ALTEN har varit verksam på den nordiska marknaden sedan 2008 genom sitt dotterbolag ALTEN Sweden. ALTEN Group är ett av Europas största konsultföretag inom IT och teknik med 16 000 medarbetare och verksamhet i 16 länder.

Genom förvärvet av Alte OY går ALTEN in i Finland och stärker sin position på den nordiska marknaden.

Alte är verksamma främst inom tillverknings- och processindustrin med 312 medarbetare på sju kontor i Finland. Huvudverksamheten är maskinkonstruktion, el och automation samt processplanering. Största kunderna är Rautaruukki, KONE, Valmet, Neste Oil, Outotec, M-Real, Konecranes, Sandvik och Andritz.

– Vi har utvecklat Alte på den finska marknaden sedan 1969. Genom förvärvet blir vi en del av ett internationellt teknikkonsultföretag. Jag är förväntansfull på möjligheterna som det här avtalet kommer att innebära för våra medarbetare och för våra kunder, säger Keijo Hämäläinen, CEO, Alte Oy.

Alte går samman med ALTEN Sweden som är ansvariga för verksamheten på den nordiska marknaden. ALTEN Sweden har 1200 medarbetare, sju kontor i Sverige och ett i Norge. Kunderna finns inom Energi, Telekom, Automotive samt Defence & Aerospace.

– Alte kompletterar vårt nordiska utbud av ingenjörstjänster inom mekanik, process och automation. De tillför även kompetens inom teknisk och industriell mjukvara. Vi ser fram emot ett framgångsrikt samarbete, säger Fredrik Nyberg, CEO, ALTEN Sweden

Strategin är att använda styrkan i ett globalt företag kombinerat med den lokala närvaron till kunder och medarbetare. Alte kommer att behålla sitt företagsnamn de kommande åren.

Om ALTEN

Alten är Europas ledande teknik- och IT-konsultbolag och genomför utvecklings- och forskningsprojekt för kunder inom tillverkningsindustrin, telekombranschen och tjänstesektorn. Alten Group grundades 1988, finns i 16 länder och omsatte 1,2 miljarder euro år 2013. Koncernen har 16 000 anställda varav 88 procent är högutbildade ingenjörer.

För mer information, besök: www.alten.com

Om Alte Oy

Alte är ett teknikkonsultföretag som grundades 1969 och opererar över hela Finland med fokus på de lokala kontorens närområden. Altes utbud av konstruktionstjänster finns inom maskin, el, automation och HVAC (värme, ventilation och luftkonditionering). Altes kunder är finländska industriföretag på den internationella marknaden och kommuner och industri inom byggbranschen.

För mer information, besök: www.alte.fi

Kontakt:

ALTEN Sweden: Fredrik Nyberg, CEO ALTEN Sweden
Telefon: +46-31-725 11 50 / Fredrik.nyberg@alten.se

Alte Oy: Keijo Hämäläinen, CEO Alte Oy
Telefon: +358 40 5274 741 / keijo.hamalainen@alte.fi

ALTEN Group: Anne Mailliet, HR Business Partner Director
Telefon: +32 (0) 2 774 88 11 / amailliet@alten.be

www.alten.se | På Alten utvecklar och levererar vi kompetens för världsledande företag genom Sveriges mest engagerade teknik och IT-konsulter. Våra kunder återfinns inom branscher som Energy, Telecom, Automotive, Defence & Aerospace och Industry och vi är verksamma genom hela produktutvecklingskedjan. Som en del av Alten Group har vi över 16.000 medarbetare och verksamhet i 16 länder.