Aluwave AB

Aluwave fyrdubblar kapaciteten i den egna LED-modulsproduktionen

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2014 10:27 CET

För två år sedan startade Aluwave AB en egen produktion av skräddarsydda ljuskällor baserade på lysdiodsteknik, så kallade LED-moduler. För att möta den ökande efterfrågan på företagets LED-produkter har nu bolaget driftsatt ytterligare en ytmonteringslina i sin produktion. Detta beräknas fyrdubbla Aluwaves produktionskapacitet samt öka flexibiliteten och kvalitén för företagets kunder.

”Investeringen var ett enkelt beslut då vi fortsätter att växa enligt plan och ser ökande ordervolymer. Vi mer än dubblerade vår försäljning förra året och vi rekryterar kontinuerligt personal för att kunna hålla en fortsatt hög servicenivå. Nu har vi tagit ännu ett steg mot vår vision; att vara’ best-in-class’ vad gäller design och produktion av LED-moduler”, säger Aluwaves VD, Jonas Stålhandske. Han fortsätter;

”Med den nya ytmonteringslinan räknar vi med att kunna öka värdet för våra kunder vad gäller leveranstid, flexibilitet och kvalitet. Med två parallella produktionslinor blir
vi som leverantör dessutom mindre känsliga för driftsavbrott då vi får en redundans
i produktionsprocessen”.

Den nya ytmonteringslinan installerades i slutet av januari och används nu i produktionen. Den möjliggör bland annat offline-beredning, automatiserad kvalitetskontroll samt produktion av större och mer komplexa LED-moduler än tidigare. Den tidigare ytmonteringen kommer att användas även fortsättningsvis
vid kortare serier och vid produktion av prototyper.

Möjligheterna att anpassa och styra ljuskällan efter ljusbehov, är stora med lysdiodstekniken, LED. I många applikationer ersätts därför nu traditionella ljuskällor med den senaste tekniken varvid efterfrågan på LED-baserade ljuskällor ökar.

Flera företag ställer specifika krav på sin ljuskälla vad gäller ljusmängd, ljusfärg, fysiska dimensioner, optik och styrning. Efterfrågan på kundunika ljuskällor ökar därmed alltjämt, ett behov som Aluwave möter med sin design och produktion.

Läs mer om smart belysning på Belysningsbranschens hemsida.

Läs även pressreleasen från Aluwave 2012-02-01

Besök oss på vår hemsida: www.aluwave.com och twitter: http://twitter.com/Aluwave

För mer information, vänligen kontakta;

Jonas Stålhandske, VD Aluwave
+46 70 38  00 838
jonas.stalhandske@aluwave.com

Om Aluwave

Aluwave är ett svenskt, snabbväxande bolag som erbjuder unika lösningar till kunder i belysningsbranschen och industrier med specifika ljuskrav. Företaget utvecklar och tillverkar kundanpassade ljuskällor och belysningslösningar baserade på lysdioder (LED). Företagets bakgrund är inom kylning av elektronik, något som är kritiskt inom LED-belysning då lysdioder inte tål höga temperaturer.

Aluwave är medlem i Belysningsbranschen och verksamt inom fyra affärssegment;
Allmän-, Gatu-, Fordons- och Teknisk belysning.

www.aluwave.com