Rotary Sverige

Alvik Basket får 60 000 från Rotaryklubb

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2019 14:25 CET

Checken om 60 000 överlämnas till representanter för Alviks Basket. Från vänster till höger: David McCann, Lova Andersson, Mattias Fransson, samt Per Ewing och Gitte Ragsdale från Rotary. Foto Marianne Waplan.

60 000 kronor överlämnades av Stockholm Västerleds Rotaryklubb till Alviks Basket efter jazzfesten på Nalen. Det var 18:e gången som Rotaryklubben stod för denna välgörenhetskväll i jazzens tecken. Genom jazzfesterna har man kunnat bidra med över 1, 2 miljoner i stöd för olika projekt.

Bidraget om 60 000 togs emot av representanter för Alviks Basket. Klubben tog tidigt beslutet att välkomna nyanlända och driva projekt med sikte på att engagera ensamkommande i idrottsaktiviteter och bidra med läxläsning. Samtidigt har man arbetat för att öka kunskaperna i samhället om flyktingarna. I år har Rotaryklubben riktat fokus på Alvik Baskets verksamhet att integrera barn och ungdomar med funktionsvariation. Med årets bidrag har Rotaryklubben kunnat stödja verksamheten med sammanlagt 210 000 kronor.

-Alvik Basket gör verkligen ett jättearbete och vi är glada att kunna bidra, säger Björn Kumlien, en av eldsjälarna i Rotaryklubben.

Det är tack vare generösa sponsorer och artister som ställer upp gratis som evenemanget har kunnat ge stora överskott. I år var det sex orkestrar på scenerna och biljetterna var slut redan två veckor innan. Nästa gång ordnas jazzfesten den 27 januari 2020.

Rotary är en global humanitär organisation med mer än 1,2 miljoner medlemmar i 34.000 rotaryklubbar i över 200 länder. Rotarys medlemmar är män och kvinnor som representerar näringsliv, yrkesliv och samhälle med ett gemensamt åtagande att göra världen till en bättre plats genom humanitärt service.