Volontärresor AB

Amanda, 23 år, tog hand om gatubarn i Dakar

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2009 16:07 CEST

I två månader jobbade Amanda Björklund, 23 år, på ett gatubarncenter i Dakar, Senegals huvudstad. Det var en omtumlande tid som lärde henne massor.

- Innan jag kom hit kunde sådana barn skrämma mig. Jag tänkte att de kanske skulle försöka stjäla från mig eller driva med mig. Nu vet jag att dom - även om dom tvingas vara tuffa för att överleva ibland - är jättefina, mjuka och roliga. Det kommer jag att ha med mig var jag än är i världen!

På centret fanns ca 30 pojkar i åldern 4 - 19 år. På förmiddagarna fick de äldre barnen lära sig att räkna, läsa och skriva. Efter lunch tog hon med sig barn till havet för att bada och leka. Amanda blev som en storasyster för barnen och det kändes väldigt svårt att lämna dem när hennes volontärperiod var slut i mars 2008.

- Jag har fortfarande kontakt via mail med flera av de äldre killarna. De har blivit vänner för livet och en av dem har också varit på besök i Sverige!

Fakta om Volontärresor

Verksamhet: Företaget förmedlar volontärplatser till 16 länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Populärast är Ghana, Thailand och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika har på senare tid lockat många volontärer.

Restid: Vanligast är vara volontär i två månader. Under 2008 for 500 personer ut på volontärprojekt, av dessa var ca 100 över 30 år.

Pris: Två månader kostar ca 15000 kr (oavsett destination) inklusive mat, boende, språklig orientering, introduktionskurs och lokala transporter. Kostnad för flygresa tillkommer.

Om företaget: Grundades av Emma Höjer, Stefan Sterve och Maria Olsson 2005. Har idag fyra anställda i Sverige och lokala samarbetsorganisationer i respektive projektland. Läs mer på www.volontarresor.se

För kontakt och mer info:

Stefan Sterve 08 - 23 93 00 eller 070 - 573 4786

stefan@volontarresor.se