Universal Music Sweden

Amanda Bergman och Oskar Linnros låter det stora vemodet rulla in

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2015 20:00 CET

Amanda Bergman gör en helt ny version av Ted Ströms låt ”Vintersaga” från 1984 tillsammans med Oskar Linnros och Volvo Car Sverige. Oskar Linnros har producerat låten som även är ledmotivet i filmen och är Volvo Car Sveriges nästa kapitel av Made by Sweden. Amanda och Oskar sammanfördes av filmens regissör Gustav Johansson. De båda musikerna kände inte varandra innan det var dags att börja jobba ihop.

– Jag träffade Oskar första gången någonsin när vi skulle sätta igång. Vi skakade hand och gick direkt ner i studion och bara körde. Det var ett spännande sätt att jobba och det gick så bra, det stämde direkt, säger Amanda Bergman.

– Det här har varit en av mina största utmaningar som producent någonsin. När det gäller Amanda så var jag ett fan av hennes röst och Amason sedan tidigare och vi klickade direkt och skrattade oss igenom hela produktionen, säger Oskar Linnros.

Låten släpps tillsammans med Spotify i samband med en smygpremiär av filmen under torsdagen. Lyssna på låten här. Spotify och Volvo Cars har tidigare samarbetat med släppet av ny musik i sina kampanjer. Bland annat i samband med Zlatans och Max Martins version av nationalsången 2014. Volvo Car Sverige har även samarbetat med musiker som Swedish House Mafia och Lune’s tolkning av ”Leave The World Behind” och nu senast Robyn & Röyksopp med ”Monument”.

Texten i ”Vintersaga” har satt tonen för hela kampanjen och även påverkat filmens manus. Det här kapitlet av Made by Sweden utgår från våra svenska förhållanden när de visar upp sig från sin kärvaste sida med regn, snö, kyla, blåst och en sol som knappt orkar sig upp över horisonten. Det är också den här tiden som definierar oss svenskar som mest. Folk från hela världen vallfärdar till Sverige under varma och ljusa perioder men bara vi bofasta väljer att frivilligt stanna kvar när det stora vemodet rullar in. Nästa kapitel av Made by Sweden är en hyllning till dessa svenska förhållanden, för ur mörkret och kylan har det också kommit en speciell kreativitet som påverkar allt ifrån musiken vi skapar till bilarna vi bygger i det här landet.

I filmen syns förutom Amanda Bergman och Oskar Linnros även Jason Diakité, Carin Rodebjer, Börje Salming och Emma Green.

Filmen har premiär i en egen reklampaus kl. 21:10 på TV4 lördagen den 17 januari.

Kampanjen är utformad av Forsman & Bodenfors.

Amanda Bergman är en del av det svenska bandet Amason som släpper sitt debutalbum ”Sky City” den 27 januari. Amanda är även känd sedan tidigare under namn som Hajen, Idiot Wind och Amanda Hollingby Matsson.

KONTAKTPERSONER:
Radiokontakt Universal Music Sweden: Emily Enegren, 0705-295319