VBU

Amanda, Linnea och Joakim på Berzeliusdagarna

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 11:19 CET

Idag har tre av VBU:s naturvetenskapselever farit till Stockholm för kemikonferens. Evenemanget kallas Berzeliusdagarna och pågår 1-2 februari. Eleverna går i NV10, Joakim West, Linnea Stenmark och Amanda Scheir Johansson.

Det är den 58:e upplagan av Berzeliusdagarna som anordnas av Svenska Kemistförbundet. Över 340 stycken gymnasieelever från hela landet har valts ut för sitt intresse för kemi och ges möjlighet att delta i två dagar fyllda av föreläsningar från kemiforskare. Avsikten är att stimulera kemiintresset och låta kemiintresserade ungdomar mötas för att ta del av aktuell kunskap om forskning i kemi. Svenska Kemistförbundet vill även inspirera eleverna till att studera kemi eller annan naturvetenskap. Universitet och högskolor finns på plats för att informera eleverna inför vårens studieval.

Företag, föreningar och skolor donerar stipendier till skolorna och kemilärarna kan därefter skänka stipendium till den eller de elever som visat intresse för kemi. På VBU-gymnasiet valdes Joakim, Linnea och Amanda ut för sina prestationer. Stipendiet innebär resa från och till hemorten, hotell i Stockholm samt en stor festmiddag på fredagskvällen.

Jöns Jacob Berzelius (1779-1848), kemist bördig från Östergötland, professor i medicin och farmaci vid kirurgiska skolan (senare Karolinska Institutet). Berzelius är en av Sveriges mest berömda vetenskapsmän och den svenska kemins fader. Berzelius upptäckte flera grundämnen: cerium (1803), selen (1818), kisel och zirkonium (1824) samt torium (1828). Berzelius blev Vetenskapsakademiens sekreterare 1818 och ledamot av Svenska Akademien 1837.

Bild: David Gotthold

Erica Hellstrand
Kommunikatör
Västerbergslagens utbildningscentrum

VBU (Västerbergslagens utbildningscentrum) erbjuder moderna utbildningar i Ludvika, Grängesberg och Smedjebacken. Här finns gymnasium, vuxenutbildning, yrkeshögskola och uppdragsutbildning.