Universal Music Sweden

Amaranthe släpper sitt andra album ”The Nexus” och blir belönade med guldskiva!

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2013 12:52 CET

För ganska precis två år sedan föddes något som ingen förväntade sig skulle växa till något så stort. Amaranthe skådade för första gången dagsljuset med sitt självbetitlade debutalbum vilket skulle ge ett stort eko på rock- och metalscenen.

Nu släpper sextetten sitt andra album The Nexus - ett efterlängtat album med stora förhoppningar på sig. Temat och atmosfären på albumet är futuristiskt och ultramodernt. Musiken i sig kommer att vara direkt igenkännbar som Amaranthe men det är definitivt en ny och unik twist på låtarna, säger gitarristen Olof Mörck om The Nexus:

Utöver glädjen av det nya albumet kan gruppen stolt se tillbaka på sin debut. Amaranthe har nämligen blivit tilldelade guldskiva för singeln ”Hunger” från sitt debutalbum. GT var på plats när bandet fick motta guldskivan, här kan du se prisceremonin . ”Hunger” var för övrigt den näst mest visade musikvideon på den svenska Youtube-listan under 2012.

Uppföljaren som redan fått fantastiska recensioner och följs direkt upp med en europaturné. I april är det turnéstopp i Malmö och Stockholm och till sommaren gästar Amaranthe mestadels av rockfestivalerna i Sverige.

Recensioner:

”…”The nexus” närmast sensationellt effektiv. Refrängerna är så lyxigt vältrimmade att de är omöjliga att få ur huvudet…” - Aftonbladet

”The nexus visar upp ett band som vässat sitt uttryck och skruvat upp intensiteten…” - GP

”Amaranthe är bästa vårkicken som kan köpas för pengar.” – Helsingborgs dagblad

”The nexus bjuder på extra allt och lite stjärnströssel på toppen. Allt enligt devisen ”more is more” – Sweden Rock Magazine

”Utvecklingen är tydlig – mer av allt, har varit ledorden. Syntarna är fluffigare och refrängerna är cachigare samtidigt som riffandet är tyngre” – Close-up Magazine

Presskontakt: Love Appelgren, 073-975 50 57 love.appelgren@umusic.com

Bilden f.v: : Olof Mörck , Andreas Hindenäs (Universal), Andreas Solveström, Jake E, Thomas Engström (manager), Elize Ryd, Johan Andreassen, Patric Ullaeus (regissör Hunger), Love Appelgren (Universal).