Olof Palmes Internationella Center

Ambassadör Stefan Eriksson om valet i Vitryssland

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 13:32 CET

Sveriges ambassadör i Vitryssland Stefan Eriksson talar om vitryska presidentvalet den 19 december. Efter 16 år vid makten ställer diktator Lukasjenka återigen upp till omval i Vitryssland – Europas sista diktatur.

Vitryssland präglas av stora brister i rättssäkerhet, förenings-, press- och yttrandefrihet. All verksamhet som inte är direkt under statlig kontroll uppfattas som ett hot. Tidigare val har präglats av utbrett valfusk. Chansen att vinna för någon av kandidaterna som utmanar Lukasjenka, är obefintlig. Inget tyder på att årets val kommer att skilja sig från tidigare års.

Välkommen till en diskussion om dagens situation i Vitryssland, och om frågorna: Hur ser den vitryska oppositionen ut? Vad är utsikterna för ett framtida demokratiskt Vitryssland?

Medverkar gör Stefan Eriksson, Sveriges ambassadör i Vitryssland, Amanda Lövkvist, Silc förlag, Tone Tingsgård, tidigare riksdagsledamot (S) och tidigare vice ordförande i säkerhetsorganisationen OSSE, och Martin Uggla, ordförande för Östgruppen. Samtalsledare är Jens Orback, Palmecentrets generalsekreterare.

Tid: Fredag den 26 november, kl 13.00-14.30
Plats: ABF Stockholm, Sveavägen 41, Stockholm
Arrangörer: Olof Palmes Internationella Center och ABF Stockholm

Mer information om Vitryssland och namninsamling mot Lukasjenka finns på www.StopLuka.nu.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)