Svenska Celiakiungdomsförbundet

Ambassadör tar sitt ansvar för de sjuka ungdomarna i Berlin

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2009 13:48 CEST

Sveriges ambassadör Ruth Jacoby kontaktade i förmiddags SCUF:s kansli och sa att hon har ett visst ansvar för det inträffade. Hon meddelade att hon är mycket ledsen och att hon verkligen förstår hur dåligt man kan må som glutenintolerant.

Ruth Jacoby är själv glutenintolerant och berättade att hon sedan några år tillbaka är medlem i svenska och tyska celiakiförbundet. Hon tycker att det är mycket viktigt att sprida information om glutenintolerans, speciellt i Tyskland där kunskapen inte är lika hög jämfört med Sverige.

De medlemmar som befinner sig i Tyskland på lägret har även de blivit kontaktade av Ruth Jacoby. Hon känner med dem och vill att de ska veta att hon förstår hur de mår.

– Vi är glada över att Ruth Jacoby själv har kontaktat oss och våra medlemmar i Tyskland. Det visar att hon förstår hur allvarlig situationen är för oss och våra medlemmar, säger Patrik Säker.

SCUF tycker att ambassaden har ett ansvar för att kantinen ska vara säker för intoleranta och allergiker. De har tagit emot listor på deltagarnas intoleranser och allergier och utifrån det rekommenderat restaurangen som också ligger i anslutning till ambassaden.

- Jag har i god tro och av egen erfarenhet som glutenintolerant rekommenderat restaurangen och sagt att de kunde känna sig trygga där. I två års tid har jag själv ätit på den här restaurangen utan problem. Men tyvärr begicks nu ett fatalt misstag och självklart har jag en del av ansvaret eftersom jag rekommenderat en restaurang som inte höll måttet. Det är jag hemskt ledsen för, säger Ruth Jacoby till SCUF.

Hon meddelar att hon naturligtvis kommer att ta reda på vad som blev fel. Dels vilken kunskap restaurangen behöver och dels vilken information om dinkelvete som hälsokostaffären sprider där restaurangen inhandlade sin pasta.

I Tyskland säljs glutenfri specialmat inte i vanliga mataffärer utan på hälsokostaffärer. Där står dinkelprodukter oftast bredvid det glutenfria utbudet. Men framför allt är Ruth Jacoby oroad över att det kan vara så att hälsokostaffären sprider felaktig information till glutenintoleranta om att de kan äta dinkelvete.

Hon har därför kontaktat Tyska Celiakiförbundet, där hon själv är medlem, för att hjälpa dem att sprida budskapet om att dinkelvete inte är glutenfritt och att det skadar glutenintoleranta.

Patrik Säker, generalsekreterare, 0706- 73 11 92
Rosmarie Sundström, informatör 0737- 26 35 56