American Express

American Express satsar på svenska småföretagare

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 09:34 CEST

Nu ska American Express erbjuda produkter och tjänster som är anpassade för mindre företag. Behoven skiljer sig från de hos större företag och marknadspotentialen är stor då så mycket som 99 procent av alla svenska företag är så kallade småföretag. Först ut är nya kortet American Express Gold Business Card.

Hela 99 procent av svenska företag är småföretag* men trots detta saknas många av de verktyg som större företag har för att förbättra kassaflödet och hålla kostnader nere. American Express inleder nu sin satsning på detta segment genom att lansera ett särskilt kort för småföretagare där tjänsterna är bättre anpassade efter deras behov.

– Det här är jättespännande för American Express. Vi är stora på den svenska marknaden – både på privatkortsidan och bland de större företagen. Nu satsar vi även ordentligt på mindre företag, säger Peter Clason, VD American Express Norden.

Gold Business Card erbjuder ökad finansiell flexibilitet och kontroll, vilket kan bidra till förbättrade kassaflöden och minskad administration hos svenska småföretag. Kortet har ingen förutbestämd kreditgräns och betalningstiden är hela 30 dagar om man betalar via autogiro, vilket gör att pengarna kan stanna i företaget så lång tid som möjligt. Företaget behöver dessutom inte betala räntor eller andra avgifter så länge betalningen sker i tid.

– Behoven ser helt olika ut för ett fåmansföretag och en multinationell koncern men relativt sett finns det ändå pengar att tjäna på ett smidigt betalsystem. Med nya Gold Business Card kan även mindre företag förbättra kassaflödet och skära ner på administrationsarbetet. Dessutom får man tillgång till en rad färdigförhandlade specialavtal med exempelvis taxibolag, budfirmor och hotellkedjor, säger Peter Clason.
Gold Business Card erbjuder en rad funktioner som förenklar det lilla företagets kostnadskontroll.

• Mitt Konto Online innebär bland annat 24-timmars service och att företaget kan se och ladda ner fakturor från de senaste tre månaderna.
• Global Limits ger företaget möjlighet att begränsa spenderingen för extrakort totalt, men även per bransch.
• Annual Management Report visar kontots omsättning per år, och kan även delas in per extra kort och per bransch.

Användaren av American Express Gold Business Card får dessutom rabatter på tjänster som bland annat taxi, bud och hotellnätter, en omfattande reseförsäkring, enkel och snabb spärrning av kort samt ersättningskort utan extra kostnad.
*Källa: Företagarna

För mer information kontakta:
Peter Clason, VD American Express Norden
E-post: peter.l.clason @aexp.com

Om American Express
American Express-koncernen grundades 1850 och är världens största kort- och reseföretag, noterat på New York Stock Exchange. Företaget har ca 78 000 anställda och cirka 60 miljoner kortmedlemmar världen över. American Express etablerades i Sverige under 1970-talet. I Sverige marknadsförs American Express Amexblue, American Express Green Card, American Express Gold Card, American Express Platinum Card, American Express Centurion Card, American Express Corporate Card, American Express Corporate Purchasing Solutions, och Small Business Card.