Sectra AB

Amerikansk kedja av röntgenklinker väljer Sectras system

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 09:05 CET

Sectras försäljning av medicinska system i USA fortsätter att vara framgångsrik. Nyligen valde en stor kedja med röntgenklinker i sydvästra USA, X-Ray Associates of New Mexico, att använda Sectras system för hantering av digitala röntgenbilder. Beställningen är betydande och omfattar även ett sjuårigt service- och uppgraderingsavtal.

X-Ray Associates of New Mexico (XRANM) driver sju klinker i sydvästra USA och utför cirka 200.000 röntgenundersökningar varje år. Leveransen omfattar Sectra’s system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS) och ett radiologiskt informationssystem (RIS) från Sectras samarbetspartner Eclipsys.

“Sectra PACS var det självklara valet för oss. Utöver ett bättre arbetsflöde förväntar vi oss sänkta kostnader,” säger Dr. Keith Winterkorn, chef för XRANM. “Sectra är en professionell organisation med stor erfarenhet och kan erbjuda oss den bästa servicen och supporten,” fortsätter Dr. Winterkorn.

Med Sectra PACS förenklas överföringen av bilder mellan olika platser och därmed optimeras arbetsflödet för de avlägsna klinikerna och dess personal.

– Vi har under åren gjort stora investeringar i integration mellan PACS och RIS tillsammans med vår samarbetspartner Eclipsys och kan nu erbjuda en komplett lösning. Den stora beställningen bekräftar kundernas förtroende för våra produkter och för Sectra som helhet, säger John Goble, VD för Sectra i Nordamerika.

För ytterligare information, kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, tfn 013-23 52 27
Jan-Olof Brüer, Koncernchef och VD Sectra AB, tfn 013 – 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 850 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.