Sectra AB

Amerikansk mammografiklinik satsar på IT-system från Sectra

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 09:14 CET

High Resolution Women’s Imaging, en ny mammografiklinik i Albuquerque, New Mexico, har investerat i system för hantering och arkivering av digitala bilder (PACS) från det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra.

High Resolution Women’s Imaging öppnar i maj och har satsat totalt 6 miljoner dollar på att skapa ett toppmodernt center för bröstundersökningar. Kliniken är utrustad med den senaste och mest avancerade tekniken för bland annat digital mammografi, ultraljud, magnetröntgen och biopsi.

– Att framstående amerikanska mammografikliniker väljer att förlita sig på våra lösningar är ett resultat av vår fokusering på att underlätta radiologernas dagliga arbete, säger John Goble, VD för Sectra i Nordamerika.

Sectras lösning underlättar överföring och hantering av bilder från alla de olika röntgenapparaterna vid kliniken. Det betyder att radiologerna på High Resolution Women’s Imaging kommer att kunna granska alla typer av bröstbilder på ett säkert och effektivt sätt.

– Sectras lösning passar perfekt för vårt komplexa arbetsflöde. Jag kan enkelt granska och hantera bilder från alla typer av undersökningar vid en och samma arbetsstation, säger Doktor Wood. Systemet kan successivt utökas i takt med att vår verksamhet växer och nya tekniker introduceras, tillägger Doktor Wood.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 900 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999.

För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se