Piratpartiet

Amerikansk massövervakning drabbar även svenskar

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 08:03 CEST

I natt avslöjade Washington Post PRISM, ett program som möjliggör för den amerikanska säkerhetstjänsten NSA att tillsammans med FBI samla in privat information om människor från flera stora internetföretag, bland annat Google, Facebook, Skype och YouTube. Piratpartiet är starkt kritiska mot denna typ av slentrianövervakning av vanliga människor i deras vardag.

-- Alla människor har en okränkbar rätt till sitt privatliv så länge man inte är misstänkt för ett allvarligt brott, säger Piratpartiets ledare, Anna Troberg. Den typ av slentrianövervakning som NSA, FBI och för all del även vårt svenska FRA ägnar sig åt är ett grovt övergrepp både mot den enskilda människan och mot det fria samhället i stort.

Vita Huset har sagt att man inte övervakar amerikanska medborgare eller personer inom USA:s gränser, utan bara utländska medborgare utanför USA:s gränser.

-- Om detta faktiskt skulle vara sant, så är trots allt de allra flesta människor här i världen inte amerikaner, men de har naturligtvis rätt till sina privatliv i alla fall, säger Troberg. Det skulle vara intressant att veta hur många svenskar som löpande får sina privatliv genomlysta av PRISM.

Just nu färdigställs bygget av NSA:s flaggskepp Utah Data Center i Bluffdale, Utah. Det kommer när det står färdigt september i år att ha kostat omkring två miljarder dollar och vara historiens största och mest sofistikerade övervakningscenter designat för massövervakning.

--USA skriver in sig i samma kapitel i historieböckerna som östtyska Stasi. Det är sorgligt att den svenska regeringen och riksdagen glatt följer i deras fotspår med FRA-lagen, implementeringen av datalagringsdirektivet och förra årets skärpning av LEK. Detta visar med all önskvärd tydlighet varför Piratpartiets arbete för den personliga integriteten behövs mer än någonsin, avslutar Troberg.

Mer information:
Huffuington Post: "Obama Administration On PRISM Program: 'Only Non-U.S. Persons Outside The U.S. Are Targeted"
Wired: "The NSA is building the Country's biggest spy center"

Anna Troberg (Pressbilder)
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.