Sirius IT

Amerikanska fiskare på brinnande fartyg räddade med vTrack från Sirius IT

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 09:27 CEST

Den amerikanska kustbevakningen räddade på tisdagen tre fiskare efter att deras fartyg börjat brinna mitt ute på havet. Radioförbindelsen med det brinnande fartyget bröts under pågående nödanrop, innan man hade hunnit ange fartygets position. Med hjälp bl a vTrack från Sirius IT kunde man lokalisera fartyget.

Genom att använda Sirius IT:s fartygsövervakningssystem vTrack i kombination med kommunikationssystemet Rescue 21 kunde kustbevakningen fastställa fartygets senaste position. Därefter skickade man iväg en helikopter som undsatte de tre fiskarna. Dessa hade tagit sig över i en räddningsflotte och lämnat det helt övertända fartyget.

Vessel Monitoring System, vTrack, används i normala fall för att hålla reda på fartygs position relaterat till lagar och regler kring fiske. VTrack är en del av FisherySolutions som utvecklats av Sirius IT i Danmark. Myndigheter över hela världen jobbar intensivt med övervakning, inspektion, administration och kontroll av fiske, och denna lösning är utformad för att göra detta enkelt, effektivt och automatiskt. Flera europeiska och alltså även amerikanska myndigheter använder FisherySolutions som stöd för fiskerihanteringen.

Och nu har lösningen också visat sig fungera i ett något annorlunda sammanhang. Läs mer från US Coast Guards rapport här: http://coastguardnews.com/coast-guard-rescues-three-fishermen-after-boat-catches-fire/2010/10/26/

För mer information, kontakta: Michael Holk Wätjen, Sirius IT, michael.h.watjen@siriusit.com, mobil +45 23 72 31 51 Til top Til indhold

Sirius IT är en ledande leverantör av IT-lösningar inom e-tjänster, självservice- och handläggningsprocesser för kunder inom offentlig sektor och valda delar av näringslivet så att dessa kan förbättra tillgängligheten och servicen samt effektivisera sin verksamhet. Sirius IT i Norden har 400 medarbetare, varav 150 i Sverige. Bland kunderna finns SLL, Coop, Apoteket, Stockholms stad, Vetenskapsrådet och Åhléns. Läs mer på www.siriusit.se