Facile & Co AB

Amerikanskt samarbete blir Facile's största affär hittills

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2003 10:15 CEST

Facile & Co, det svenska sprithuset noterat på NGM, och ägare av varumärket "seriously…" vodka, tillkännager avtal för att lansera varumärket seriously… på USA marknaden.

Efter en affärsuppgörelse mellan Facile & Co AB och ett amerikanskt marknadsföringsföretag inom varumärken, har bolaget nu inlett sin hittills viktigaste exportsatsning – lanseringen av "seriously... vodka" på den Nordamerikanska marknaden.

I ett gemensamägt projekt tillskjuter Facile & Co AB importrättigheterna för "seriously..." på USA-marknaden. Som motprestation för en minoritetsandel har den amerikanska samarbetsparten åtagit sig att investera upp till motsvarande $8,6m (71MSEK), för att marknadsföra "seriously...", över en period av fem år.

Investeringen säkerställer med omedelbar verkan:
*Tillgång till ett team med hög kompetens och erfarenhet inom marknadsföring av varumärken
*Lokaler för verksamheten.
*De operativa och administrativa resurser som krävs för en lyckad lansering av "seriously..." i USA.

USA är världens största vodkamarknad. Försäljningen uppgick till 473miljoner flaskor 2002.

James Roberton, VD för Facile & Co kommenterar: "Vi har nu skapat en idealisk plattform för lanseringen av varumärket seriously… vodka i USA. Våra amerikanska samarbetspartners, entusiasm och engagemang för varumärket ger oss den bästa möjligheten till en betydande succé i USA, världens viktigaste vodkamarknad."

För ytterligare information vänligen kontakta VD, James Roberton på +44 20 7313 2880.

Facile & co's affärsidé är att tillämpa en gedigen kunskap inom "varumärken" och "doft & smak" för att effektivt bygga varumärken inom dryckessektorn, genom att utveckla, tillverka och marknadsföra drycker.