Sectra AB

Amerikanskt universitetssjukhus väljer Sectra som leverantör

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 09:47 CEST

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med det amerikanska universitetssjukhuset University Medical Center of El Paso som valt att uppgradera sitt befintliga system för hantering av röntgenundersökningar (PACS) till Sectras senaste version.
Universitetssjukhuset i El Paso hanterar cirka 180.000 röntgenundersökningar per år.
- Vi är en dedikerad IT-leverantör med stor kundbas och lång erfarenhet av digital bildhantering inom sjukvården, vilket vi ser har allt större betydelse för kunder när de ska uppgradera eller byta sina befintliga PACS, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectras verksamhet inom medicinska system.
Positiv erfarenhet av Sectras system, effektiva och användarvänliga funktioner, avancerade visualiseringsvertyg och bra utbildningsmaterial är några av de skäl som kunden anger skiljde ut Sectras system i urvalsprocessen

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 52 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: http://www.sectra.se/.