AMF

AMF får fortsatt förtroende som förval för SAF-LO

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 15:37 CEST

AMF har fått förlängt förtroende som förval för tjänstepension inom avtalsområde SAF-LO. Det betyder att privatanställda tjänstemän som inte gör ett aktivt val erbjuds AMF som tjänstepensionsleverantör. Överenskommelsen gäller fram till och med den 31 december 2016 och med samma villkor som erbjuds idag inom SAF-LO.

-  Vi är mycket tacksamma över det förnyade förtroendet. Vår starka solvens och höga avkastning har gett oss möjlighet att fokusera på det som är viktigast med pension; trygghet och förutsägbarhet. Och det ska vi fortsätta göra framöver, säger Johan Sidenmark, vd AMF.

I överenskommelsen mellan parterna ingår att försäkringsbolagen via valcentralen Fora ges möjlighet att göra en årlig bearbetning av icke-väljarna med syfte att få fler att göra ett aktivt val.

-  Det är viktigt att man tänker på sin tjänstepension och gör ett medvetet val, även om det är att välja förvalet, säger Johan Sidenmark.

För frågor och ytterligare information, kontakta:
Stina Sandell, informationschef AMF, 073-986 51 12, stina.sandell@amf.se
Mikael Lindh Hök, Information AMF, 070-942 88 97, mikael.lindh-hok@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. Svenskt Näringsliv och LO äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 426 miljarder kronor i aktier, fastigheter och räntebärande papper åt cirka 3,8 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.