AMF

AMF Fonder rekryterar Tomas Risbecker

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 11:04 CEST

AMF Fonder har rekryterat Tomas Risbecker som ny ansvarig förvaltare för AMF aktiefond Sverige. Tomas Risbecker kommer senast från Handelsbanken som ansvarig för förvaltningen av Sverigefonderna. Med sin gedigna erfarenhet kommer han tillsammans med övriga förvaltare fortsätta att utveckla AMF Fonder.

Tillsättningen av Tomas Risbecker kommer att stärka AMF Fonder ytterligare i sin position som ett av Sveriges ledande fondbolag. Han efterträder John Hernander som ansvarig för förvaltningen av AMF aktiefond Sverige. Det är en av AMFs största fonder med ett förvaltat kapital på cirka 20 miljarder kronor. Sverigefonden investerar i svenska storbolag och har fyra stjärnor hos den oberoende fondbedömaren Morningstar.

- Tomas Risbecker har en gedigen erfarenhet och jag är stolt över att han väljer att börja hos oss. Han kommer att komplettera vårt team med duktiga förvaltare och tillsammans ska vi ytterligare utveckla fondbolagets framgångsrika arbete att skapa långsiktigt hög avkastning till låga avgifter, säger Anders Oscarsson, vd AMF Fonder.

Tomas Risbecker kommer senast från Handelsbanken där han varit ansvarig för förvaltningen av de svenska fonderna. Tidigare har han bland annat drivit det egna fondbolaget WR Capital och ansvarat för svenska och nordiska fonder på Swedbank.

Tomas Risbecker tillträder i slutet av augusti.

AMF Fonder bildades 1999 och har sedan dess vuxit till drygt 75 miljarder kronor i förvaltat kapital. AMF Fonder är Sveriges femte största fondbolag med 12 breda fonder som är högt rankade på den femgradiga skalan hos den oberoende fondbedömaren Morningstar.

Anders Oscarsson, vd AMF Fonder, 0734-22 16 15, anders.oscarsson@amf.se
Mikael Lindh Hök, Information, AMF, 070-942 88 97, mikael.lindh-hok@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. Svenskt Näringsliv och LO äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 426 miljarder kronor i aktier, fastigheter och räntebärande papper åt cirka 3,8 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.