Itello AB

AMF och Itello förlänger sitt strategiska samarbete

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2017 11:43 CET

AMF och Itello har sedan 2010 haft ett strategiskt samarbete kring moderniseringen av AMFs verksamhetsstöd för administration av försäkringsavtal för runt 4 miljoner kunder. Under slutet av 2016 har ett nytt 5-årigt avtal om fortsatt strategiskt samarbete undertecknats kring effektivisering av administrationen, genom fortsatt automatisering, digitalisering och förenklad regelefterlevnad.

- Det är med stor glädje och respekt som vi förnyar vårt partnerskap med AMF ytterligare fem år. De senaste åren har AMF och Itello genomfört flera innovativa och kostnadseffektiviserande projekt. Utmaningar har skapat ett samarbete som bygger på ömsesidigt förtroende, både för vår tekniska plattform och för våra olika samverkansformat. Vi fortsätter att utveckla långsiktigt hållbara och förvaltningsbara lösningar för att öka automatiseringen och utveckla stöd för den digitaliseringsresa som AMF har påbörjat, säger Per Agélii, vd för Itello

Med runt 4 miljoner kunder är AMF en av Sveriges största aktörer inom tjänstepensionsområdet, och AMF driver kontinuerligt arbetet med att sänka kostnader och öka automatiseringen. 2012 genomförde Itello och AMF tillsammans ett projekt för att effektivisera samtliga pensionsutbetalningar genom att införa samlade utbetalningsavtal.

- Under hösten har över 2 miljoner försäkringstagare inom avtalsområde SAF-LO fått 300 miljoner i lägre avgifter och enhetliga villkor. Det är ett viktigt steg i AMFs strävan mot låga avgifter och en enkel och trygg tjänstepension, säger Camilla Larsson, chef Försäkring på AMF.

Arbetet innebar genomförandet av ett av Nordens största migreringsprojekt, och bidrog till att snittavgiften inom det aktuella avtalsområdet kunde sänkas från 260 till 130 kronor.

- Vi är stolta över att få förnyat förtroende och kunna stötta AMF i sitt arbete att effektivisera sin administration för pensionssparande för nästa halva Sveriges befolkning avslutar Per Agélii.

Följ Itello på LinkedIn.

Itello - Ett FinTechbolag som utvecklar affärssystem och digitala lösningar för effektivare administration av pension, livförsäkring och sparande. Vi uppfattas som marknadsledande på det vi gör av våra kunder. De är Sveriges största livförsäkringsbolag. Med vår breda branschkunskap och kompetens inom systemutveckling bygger vi den nya generationens affärssystem och digitala lösningar för pensions- och försäkringsbranschen. Framtiden blir vad vi gör den till.