AMF

AMF Pension säljer fastighet för 770 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2003 12:02 CEST

AMF Pension säljer fastigheten Hilton 2 i Solna för 770 miljoner kronor. Affären ger AMF Pension en reavinst på 100 miljoner kronor. Köpare är DEKA Immobilien Investment GmbH, Tysklands största fastighetsfond.

Fastigheten - som stod klar år 2000 - har ett bra läge i Frösundaområdet i Solna, är modern och har långa hyreskontrakt. Fastigheten har en area av cirka 24 500 kvm, och består till största delen av kontor men innehåller även relaxavdelning och en restaurang. Dessutom finns 660
garage- och parkeringsplatser. Till hyresgästerna hör bl.a. det amerikanska dataföretaget Hewlett Packard och Canon Svenska AB.

- AMF Pension är en långsiktig investerare på den svenska fastighetsmarknaden. Vi säljer den här fastigheten därför att det är en mycket bra affär för alla de som sparar i AMF Pension. Den goda avkastningen på investeringen bidrar till att de kan få en bra och trygg pension" säger AMF Pensions fastighetschef Tom Jensen.

Jens Göttler, investeringsansvarig på DEKA Immobilien kommenterar:

- Vi är mycket nöjda med köpet av Hilton 2. Det är vårt andra förvärv i Stockholm, efter CityCronan i centrala Stockholm. Hilton 2, som har ett attraktivt kommunikationsläge i Frösunda, kompletterar väl CityCronans innerstadsprofil.

Tufvesson & Partners har varit säljarens rådgivare och Jones Lang LaSalle har varit rådgivare till köparen i transaktionen.

För ytterligare frågor, kontakta:
Tom Jensen, fastighetschef på AMF Pension 070-588 45 69
Conny Johanson, Chef Information AMF Pension 070-216 23 16
Christian Fischer, head of Marketing & Research, Deka +49-69-7147 3021

Bakgrundsfakta
AMF Pension äger och förvaltar 550 000 kvadratmeter kommersiella lokaler till ett värde av 12,8 miljarder kronor. Fastigheterna är belägna i och omkring Stockholm och Göteborg. AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.

Deka Immobilien Investment GmbH ingår i det tyska Sparkassen-Financial Group och representerar fastighetskunnandet inom fondverksamheten i DekaBank Deutsche Girozentrale. Deka Immobilien Investment GmbH är med 18,2 miljarder Euro i kapital och mer än 300 fastigheter i och utanför Tyskland, den ledande förvaltaren av öppna fastighetsfonder i Tyskland. Deka Investment GmbH förvaltar tre ömsesidiga fonder (Deka- ImmobilienFonds, Deka-ImmobilienEuropa, Deka-Immobilien-Global) som är öppna för ett obegränsat antal investerare, 6 stycken specialfonder och en enskild fastighetsfond som är inriktad mot institutionella investerare.