AMF

AMF Pension vinnare i nya ITP-avtalet

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 16:12 CET

AMF Pension har valts ut som förvaltare av tjänstepension i det nya ITP-avtalet för privatanställda tjänstemän. Det meddelade Collectum idag. AMF Pension har valts som förvaltare i upphandlingen av traditionell pensionsförsäkring såväl som fondförsäkring. Det nya avtalet träder i kraft den 1 juli 2007.

– Detta är ytterligare en bekräftelse på vår styrka som pensionsförvaltare. Särskilt glädjande är att vi fick förtroendet att erbjuda både traditionell försäkring och fond. Att vi dessutom är ett av allt färre bolag där allt överskott går tillbaka till spararna underlättar för oss att fortsätta leverera en mycket konkurrenskraftig pension, säger AMF Pensions vice VD Ingvar Skeberg.

I den del av tjänstepensionsavtalet som rör Sveriges tjänstemän är AMF Pension den tredje största aktören. Under år 2006 fick bolaget 10 000 nya kunder från tjänstemannaområdet. AMF Pension är den snabbast växande aktören inom den marknaden och har idag en marknadsandel på 13 procent.

Den 1 februari 2007 höjde AMF Pension återbäringsräntan i traditionella försäkringar från 10 till 13 procent, före skatt och avgifter. Den genomsnittliga återbäringsräntan på marknaden var 6,64 procent i januari enligt Försäkringsförbundet. AMF Pension har under lång tid levererat den högsta återbäringsräntan på marknaden.

Läs mer om nya ITP-avtalet här: www.collectum.se

För ytterligare frågor, kontakta Ingvar Skeberg, vice VD, 070-349 10 12 eller Conny Johanson, Chef Information 070-216 23 16.

AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.