AMF

AMF stolt sponsor till yrkeslandslaget: Fem VM-medaljer till yrkesstolta svenska ungdomar

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 11:06 CEST

Svenska ungdomar tog i går hem guld-, silver- och bronsmedaljer i Yrkes-VM, WorldSkills, som är världsmästerskapet i yrkesskicklighet. Tävlingen ägde rum i Leipzig, Tyskland, där över 1000 ungdomar från hela världen deltog, varav 25 ungdomar från Sverige. AMF är sedan 2005 sponsor till svenska yrkeslandslaget.

– Ett stort stolt grattis från oss på AMF till alla medaljörer. Yrkeslandslaget är en viktig del i arbetet att locka fler unga människor att göra bra yrkesval och att höja intresset och statusen för modern yrkesutbildning. Tävlingen är upptakten till många ungdomars karriärer. Ett bra yrkesliv går hand i hand med AMFs uppdrag att skapa en bra och trygg pension, säger Annelie Götbring, sponsoransvarig AMF.

För första gången sedan 2005 kammade Sverige hem guld i världsmästerskapet WorldSkills. Guldmedaljen gick till Filip Eng från Kristianstad som tävlade i Industrielektronik. Två svenska silvermedaljer gick till Fredrik Glanrup från Löddeköping i Flygplansteknik och till Emelie Dammare från Vikhyttan i Billackering. Bronsmedaljer gick till Oskar Sjögren från Boda i grenen Elinstallation och till Lovisa Petri från Österbymo i grenen Hudterapeut.

WorldSkills arrangerades för 42:a gången och är en internationell tävling i yrkesskicklighet för ungdomar. I år deltog 54 länder. Tävlingen äger rum vartannat år och räknas som en av världens största tävlingar då över 1000 tävlande och cirka 2000 experter, delegater och domare finns på plats.

Tävlingen belyser vikten av yrkesskicklighet och vill inspirera ungdomar till att utvecklas i olika yrkesroller. AMF är sponsor till yrkeslandslaget sedan 2005. Samarbetet innebär ekonomiskt stöd samt gemensamma aktiviteter där Sverige visar upp yrkesskicklighet i världsklass.

WorldSkills Sweden står som arrangör för det svenska laget och är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och Staten.

Läs mer på: www.worldskills.se/yrkeslandslaget

För frågor och ytterligare information, kontakta:
Annelie Götbring, sponsoransvarig AMF 070-601 82 48, annelie.gotbring@amf.se
Mikael Lindh Hök, Information AMF, 070-942 88 97, mikael.lindh-hok@amf.se

AMF är pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. Svenskt Näringsliv och LO äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 426 miljarder kronor i aktier, fastigheter och räntebärande papper åt cirka 3,8 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.