Spendrups Bryggeri AB

Amstel Pulse - en ny premiumöl kommer till Sverige

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 09:42 CEST

Efter succélanseringar i länder som Bermuda, Dubai och Nya Zeeland sker den tionde lanseringen av Amstel Pulse i Sverige. Amstel Pulse är en ljus frisk lager inom premiumsegmentet. Dessutom är det en lågkaloriöl i snygg flaska som vann Guldlejon i Cannes i år för sin design. Ölet kommer att lanseras på Stureplansgruppens krogar med lanseringsfester den 11 september i Stockholm på Sturecompagniet och den 12 september i Göteborg på Push.

- Amstel Pulse kompletterar Spendrups produktsortiment på ett bra sätt, säger Erik Jarnsjö, marknadschef för öl på Spendrups. Vi ser tydligt att trenderna inom segmentet premiumöl går åt två håll. Den ena trenden går mot nischade smakrika öl. Den andra handlar om en ökad efterfrågan på lättdruckna ljusa lager i snygga förpackningar och med färre kalorier. I detta segment har Amstel verkligen lyckats med lanseringen av Amstel Pulse.

Amstel Pulse har 50 procent färre kalorier än konkurrenterna i kategorin internationella premiumlager. Ölet bryggs med endast naturliga råvaror i enlighet med den långa bryggartradition som finns hos Amstel i Amsterdam.

Amstel Pulse lanserades först i Ryssland år 2005 och har därefter gjort succé i nio länder runt om i världen. I Sverige förväntas Amstel Pulse snabbt bli en favorit på Stureplans krogar tack vare sin uppfriskande smak, höga kvalitet och flaskans prisbelönta design.

- Laneringarna av Amstel Pulse har alltid skett på utvalda barer och restauranger i storstäder. I Sverige har vi valt att lansera ölet via Stureplansgruppens restauranger där vi vet att målgruppen för Amstel Pulse finns, fortsätter Erik Jarnsjö

Stureplansgruppen kommer att ha ensamrätt att sälja Amstel Pulse under september. Därefter kommer ölen att säljas på andra utvalda krogar runt om i Sverige.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.spendrups.se/nyheter/bildarkiv

Fakta om Amstel:
- Ett av världens största och äldsta ölvarumärken, grundades i Amsterdam 1870
- Årlig försäljning på mer än 1,12 miljarder liter
- Varumärket Amstel exporteras till över 70 länder jorden runt
- Amstel Pulse lanserades 2005 och är fram till september 2008 lanserad på 10 marknader

För ytterligare information kontakta:
Erik Jarnsjö, marknadschef öl, Spendrups Bryggeri AB, 0701-82 79 22, 08-672 77 00, erik.jarnsjo@spendrups.se
Caroline Ekman, informationsdirektör, Spendrups Bryggeri AB, 0701-82 78 30, 08-672 77 00, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller dryck nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 2,4 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se