Meerkat Recordings

Analog-frossa med Aimnbreak på nya albumet: ”Introversy”

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2015 14:43 CEST

Svenske elektronika-artisten Aimnbreak släpper albumet ”Introversy” där han frossar i varma och behagliga analoga maskiner. Detta är musik att drömma sig bort till när man tittar ut genom tågfönstret; eller att varva ner till när man kommer stressad hem från jobbet. Det började med en knapptryckning för ett år sedan när Aimnbreak förlorade hela det debut-album han just färdigställt. I denna kris-situation valde Aimnbreak att gå tillbaka till ruta ett: han stängde in sig bland analoga synthar i sin studio för att hitta tillbaka.

Resultatet blev en stämningsfull skiva där lugna melodier kontrasterar ett drivigt tempo, med karaktäristiska 303-ljud som bubblar i bakgrunden. Introversy oscillerar mellan ambient, acid och electro, men är varken ren acid eller ren electro. Aimnbreak går helt sin egen väg, influerad av pionjärer som Tomita, Aphex Twin, Tangerine Dream och Global Goon. Till skillnad från sin tidigare musik, som drivs av komplicerade takter, har Aimnbreak på detta album använt den mjuka och acid-aktiga 303-basen som rytm-instrument för att komplettera takten. Som tidigare trummis har Aimnbreak spelat i ett antal Hardcoreband, och som DJ och liveartist har han spelat på festivaler och klubbar som Norbergfestivalen, Camp 303, Birdhouse och Adrenalin.

Med nya albumet följer Aimnbreak upp sin debut-EP La Latina, som spelades flitigt på Elektroniskt i P2 och inspirerades är inspirerad av en halsbrytande höstvecka i Madrids kaotiska party-distrikt La Latina.

Hela Introversy är mixat analogt och med analoga effekter. För att skapa ljuden har Aimnbreak använt semi-modulära analogsyntarna Cwejman S1 MK2 och Macbeth Micromac-D samt Elektrons Analog Keys och Analog Rytm. Han har även utforskat analoga ljud i Roland Juno-106, Dave Smith’s Prophet 12, Cyclonic TT303 samt några modulära effekter.

Den 19 September är det release för Aimnbreak’s album Introversy på Hotell Malmen’s ”Cocktailbaren” på Medborgarplatsen i Stockholm

För att smyglyssna på albumet, klicka nedan:

För intervju, material och info, kontakta:

info@meerkatrecordings.se

Tel: 0706780665

Det svenska skivbolaget Meerkat Recordings sprider sin musik likt ettriga surikater i underjordiska gångar. Basens övertygande kraft är det centrala elementet för Meerkat Recordings.

"Meerkat Recordings är på många sätt Sveriges första moderna skivbolag för bas." Kristofer Anderson i DIY, Modernista 2013

Länkar: