Anaplan

Anaplan lockar allt fler strategiska finansiärer

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2013 16:00 CEST

Anaplan levererar lösningar som gör att företag snabbt kan modellera och planera sina finansiella och operativa processer. Nu utvidgar Anaplan sitt Series C-kapital på 30 miljoner dollar med ytterligare tre miljoner dollar. De ursprungliga investerarna för Series C, Meritech Capital Partners, Granite Ventures and Shasta Ventures, salesforce.com, har fått sällskap av flera nya privata investerare. Med dessa tillgångar kan Anaplan fortsätta sin globala expansion och påskynda utvecklingen av sin planerings- och modelleringsteknik.

Med den patenterade HyperBlock-tekniken levererar Anaplan en plattform som används varje dag av några av världens största företag, t.ex. McAfee, Diageo, Kimberly-Clark och Pandora. Dessa företag använder sig av snabbheten, kraftfullheten och samarbetsmöjligheterna som Anaplan erbjuder för t.ex. långsiktig planering, region- och kvotahantering, strategisk bemanningsplanering  och IT-hantering.

– Det faktum att fler strategiska finansiärer vill vara med och stödja verksamheten befäster inte bara vår position på marknaden utan är också en grund för fördjupade partnerskap. Vi ser att det finns en stark tro på värdet av vår verksamhet och den teknik vi har utvecklat. Det här är en bekräftelse på att vi snabbt håller på att bli en av de starkaste aktörerna inom molnbaserad teknik, säger Fred Laluyaux, Anaplans vd.

Anaplan har sett en kraftigt växande efterfrågan på sin molnbaserade programvara och nya kunder som vill modellera och planera sin verksamhet tillkommer hela tiden. Under 2012 växte företagets kundvolym med 200 procent och den globala omsättningen med 800 procent.

Om Anaplan
Anaplan erbjuder lösningar för snabbare modellering och planering av företags finansiella och operationella processer. Plattformen gör det möjligt att på ett intuitivt sätt modellera sin verksamhet, komma till insikter, samarbeta för bättre beslut, göra anpassningar och genomföra processer – allt i en och samma plattform.

Anaplan är finansierat av Granite Ventures, Shasta Ventures och Meritech Capital Partners. Under 2012 fick företaget utmärkelserna Gartner Cool Vendor Award och Ventana Research Technology Operational Innovation Award. Mer information om Anaplan finns på www.anaplan.com eller Twitter: @anaplan