Olof Palmes Internationella Center

ANC, Al Fatah och PUK i unikt möte

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 08:00 CET

Den 8-11 februari möts höga företrädare från sydafrikanska ANC, palestinska Al Fatah och irakiska PUK för att diskutera en befrielserörelses övergång till ett demokratiskt och modernt parti. Mötet arrangeras av Olof Palmes Internationella Center och Socialdemokraterna. Det genomförs på Svenska institutet i Alexandria, Egypten.

Deltar gör bland andra Samson Phathakge Makwetla, biträdande sydafrikansk minister för försvars- och militärveteraner, Dr. Nabeel A.R Shaath, medlem i Al Fatahs centralkommitté samt Al Fatahs generalkommissionär för utrikesfrågor, och Abdul-Razzaq Mirza, tidigare minister i Kurdistans regionala regering i Irak. Från Sverige deltar bland andra riksdagsledamot Olle Thorell (s), Ann Linde, Socialdemokraternas internationella sekreterare, samt Olle Burell, Palmecentrets biträdande generalsekreterare.

Syftet med mötet är att utbyta erfarenheter och stärka de tre partiernas arbete, bland annat med föreningsdemokrati och medlemskommunikation.

Frågor om konferensen besvaras av:
Ann Linde
, Socialdemokraterna
Internationell sekreterare
070- 66 29 103

Carina Eriksson, Palmecentret
Programhandläggare Mellanöstern
070- 517 57 97

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)