Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Andelen ekologisk mat minskar i Stockholm

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 11:48 CEST

Enligt en ny rapport från EkoMatcentrum, som kartlägger användandet av ekologiska livsmedel inom offentligs sektor, minskar andelen ekologisk mat i Stockholm. Andelen ekologisk mat i Stockholm är nu nere på 12% (från 16,6% 2008).

Stockholm ligger därmed långt efter många andra kommuner (exempelvis Lund 33,7%, Malmö 23,2% och Huddinge 20%) och når inte ens upp till Ekomatligans nivåer för 2010. Jämförelsevis är det nationella inriktningsmålet att 25% av livsmedlen inom offentlig sektor ska vara ekologiska år 2010.

Stockholms läns landsting har en ännu lägre andel ekologiska livsmedel: 9,6%.

- Vårt mål är att Stockholms stad ska uppnå 40% ekologiska livsmedel år 2011. Det är fullt möjligt att ställa krav på att varor är ekologiska eller rättvisemärkta, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.

- Maten som staden serverar barn, unga och äldre ska vara näringsriktig, ekologisk och god. Kvaliteten på maten ska förbättras med råvaror av hög kvalitet. Maten ska lagas från grunden och i möjligaste mån tillagas nära verksamheten. Staden ska kraftigt öka sin andel inköp av ekologisk mat och anta en ny upphandlingspolicy med tydliga krav på miljö, klimat, djurskydd och social rättvisa, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

Läs mer om rapporten här: http://www.ekocentrum.info/

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm