TU, Tidningsutgivarna

Anders Ahlberg till Pressens Tidning

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2006 16:51 CEST

Anders Ahlberg har idag utsetts till ny chefredaktör för Pressens Tidning, som ges ut av Tidningsutgivarna. Han tillträder i sommar. Anders Ahlberg kommer närmast från Land Lantbruk där han är chefredaktör.

- Vi är mycket glada över att kunna knyta Anders Ahlberg till Pressens Tidning. Han är ju ett känt namn inom pressen och med sin profil passar han väl ihop med den förnyelse och utveckling som tidningen står inför, säger Pär Fagerström, ordförande i Tidningsutgivarna.

I slutet av förra året beslöt Tidningsutgivarnas styrelse att utveckla Pressens Tidning.

Tidningens uppdrag är oförändrat, men innehållet ska utvecklas bland annat inom området affärsutveckling i medievärlden. En ökad webbsatsning står också på agendan. I samband med detta beslöt Torbjörn von Krogh att lämna chefredaktörsstolen. Han kvarstår dock som chefredaktör fram till dess att Anders Ahlberg tillträder.

Anders Ahlberg är 51 år och har en lång bakgrund som publicist. Mellan 1996 och 2002 var han huvudredaktör på Vestmanlands Läns Tidning. I början av 2000-talet var han vice ordförande i Tidningsutgivarnas styrelse.

För ytterligare information kontakta:

Pär Fagerström, ordförande Tidningsutgivarna, 023-93 665, 073-925 32 59
Barbro Fischerström, VD Tidningsutgivarna, 08-692 46 80