Universal Music Sweden

Anders Ekborg gör högklassig Julturné

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 11:54 CEST

Anders Ekborg och hans julkoncept – En stilla jul har setts av över 40.000 personer senaste åren . Årets upplaga av turnén har dessutom knutit pianisten och kompositören Stefan Nilsson till sig. Detta innebär att Anders Ekborg omger sig av verkligt högklassiga musiker då även den klassiska världsgitarristen Bengt Magnusson precis som tidigare fungerar som kapellmästare.

Dialogen om att få till detta dreamteam har funnits flera år och nu har det äntligen kommit på plats.

- ” Bättre förutsättningar rent konstnärligt och musikaliskt kan man inte få” – säger Anders Ekborg i en kommentar inför turnén.

Anders Ekborg har haft stora framgångar  både med sommar och julturnéer senaste åren. I år har han exempelvis besökt många av Sveriges sommarorter och gett sina uppskattade sommarkonserter. I Visby på Gotland gjorde han tre helt utsålda konserter bl.a. i S:t Nicolairuinen som inte hade sett så mycket folk sedan kungen besökte ruinen sades det.

En stilla jul – har blivit en av Sveriges mest omfattande och omtyckta julkonserter. Det nerskalade och känsliga anslaget i konserterna har fångat mångas intresse.

Nytt för i år är att turnén även omfattar Norrland och att turnén har premiär i Luleå den 24/11.

Tidpunkten för turnén är mellan 24/11 till 22/12 och innefattar i dagsläget 22 konserter.

Turnéschema:

24/11 Luleå, Kulturhuset Stora salen