Glitnir

Anders Holmgren utsedd till ny vd för Glitnirs Fischer Partners: Glitnir rekryterar svensk bank- och finansexpert för att få fart på tillväxten i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 10:32 CET

Stockholm 28 november, 2006 - Glitnir, den isländska/norska finanskoncernen, presenterade idag Anders Holmgren som ny vd för mäklarfirman Fischer Partners Fondkommission AB (Fischer Partners), med bas i Stockholm. Holmgren har tidigare bland annat haft en nyckelroll i att framgångsrikt etablera och utveckla SkandiaBankens skandinaviska satsning. Holmgren kommer närmast från Amfa Finans AB, där han satt i företagsledningen.

"Glitnir planerar att fortsätta växa i såväl Sverige som andra skandinaviska marknader och vi är väldigt glada över att ha lyckats rekrytera en företagsbyggare som Anders Holmgren att leda Fischer Partners," säger Frank O. Reite, vd för Glitnir Norge/Sverige och för Glitnir Markets.

Holmgren har tidigare haft nyckelpositioner och varit delaktig i utvecklingen av den mycket framgångsrika skandinaviska Internetbanken SkandiaBanken. Mellan 1994 och 2005 var han bland annat en del av företagsledningen med ansvar för utlåning i de skandinaviska marknaderna, ansvarig för flera av bankens affärsområden, samt vd för dotterbolag. Senast kommer Anders Holmgren från en position som ansvarig för riskhantering och affärsutveckling hos Amfa Finans AB. Amfa Finans AB är det ledande företaget inom fakturaköp i Sverige.

Holmgren har också varit vd för Skandiabanken Fondkommission AB 1997-1998. Mellan 1989 och 1994 var han kreditchef och medlem i ledningen för Stockholmsregionen, försäljningschef och tillförordnad kontorschef med ansvar för företags- och privatkunder i Stockholm, kundansvarig på Scandic Projector AB (ett företag inom SEB-koncernen) och kundansvarig för företagskunder hos SEB International inom Skandinaviska Enskilda Banken. Anders Holmgren började sin karriär inom bank och finans på Svenska Handelsbanken i Stockholm. Han har en examen från Uppsala universitet med inriktning mot redovisning och finansiering.

"Under mina 24 år i finansbranschen har jag haft tillfälle att vara med och utveckla många olika företag och produkter. Glitnirs affärskultur har imponerat på mig och jag ser fram emot möjligheten att bidra till företagets tillväxtstrategi på den svenska finansmarknaden. Med en kompetent personal har Fischer Partners Fondkommission AB en stark position inom sin nisch vilket utgör en bra grund för Glitnirs fortsatta aktiviteter i Sverige," säger Anders Holmgren, som börjar hos Fischer Partners 2 januari 2007. Karl Otto Eidem, som har agerat tillförordnad vd sedan Glitnir förvärvade alla aktier i Fischer Partners tidigare i år, återgår i samband med detta till att arbeta med andra ansvarsområden inom Glitnirkoncernen men kommer framöver att sitta i Fischer Partners styrelse.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Frank O. Reite, vd, Glitnir Norge/Sverige och Glitnir Markets verksamhet i Reykjavik, Norge och Sverige, mobil + 47-915 80 604, e-mail: for@glitnir.no

Anders Holmgren, vd, Glitnirs Fischer Partners från och med 2 januari, 2007, mobil +46 70 652 3731, e-mail: justus.holmgren@spray.se

Bjørn Richard Johansen, Internationell kommunikationsdirektör, Glitnir,
mobil +47-47 800 100, e-mail: brj@glitnir.no

Om Fischer Partners
Fischer Partners är en ledande nordisk mäklarfirma. Företaget är medlem på börserna i
Stockholm, Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, Tallinn, Riga, Vilnius och Warszawa, samt på den tyska derivatbörsen Eurex. Under första kvartalet 2006 var Fischer Partners den fjärde största aktiemäklarfirman på Stockholmsbörsen, med en marknadsandel på 5,7 procent, och den sjätte största på de nordiska börserna totalt med en marknadsandel på 4,4 procent, räknat på sammanslagna volymer. Fischer Partners utför elektronisk aktiehandel, traditionellt aktiemäkleri, handel i egen bok och analys. Kunderna är primärt internationella och svenska institutioner, samt enskilda investerare som är transaktionsintensiva. För mer information gå till www.fip.se.

Om Glitnir
Finanskoncernen Glitnir erbjuder internationella banktjänster och är en ledande nischaktör i tre globala segment; livsmedel/fisk, hållbar energi, and offshoreverksamhet. Tjänsteutbudet innefattar privatkunder, corporate och investment banking, aktiehandel och kapitalförvaltning. Glitnir är enskild ägare av en Luxembourgbaserad bank (Glitnir Bank Luxembourg S.A) och till banker och finansiella institutioner i Norge (BNbank och Glitnir bank, Glitnir Securities och Glitnir Kapitalförvaltning, factoringföretaget Glitnir Factoring, och 50,1 procent av Union Gruppen. Glitnirs dotterbolag, BNbank i Norway, köpte nyligen 45 procent av aktierna i Norsk Privatøkonomi ASA, ett oberoende finansrådgivningsföretag med 12 kontor på viktiga platser i Norge). I Sverige äger Glitnir den ledande svenska mäklarfirman Fischer Partners. Glitnir har också kontor i London, Köpenhamn och representationskontor i Halifax, Kanada och Shanghai, Kina (fr o m december 2006). Glitnir är noterade på islandsbörsen. Glitnir presenterade nyligen stark vinst för de första nio månaderna av 2006, med en avkastning på eget kapital efter skatt på 41,9 procent. För mer information gå till: www.glitnirbank.com (engelska), www.glitnir.is (isländska) eller www.glitnir.no (norska).

Glitnir