Folksam

Anders Sundström ny vd för Folksam

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2004 16:16 CEST

Styrelserna för Folksams Liv och Folksam Sak har utsett Anders Sundström till ny vd för Folksam. Han tillträder den 1 september 2004 och efterträder därmed Folksams nuvarande vd Tore Andersson, som går i pension. ”Jag är hedrad över uppdraget att få leda Sveriges största och viktigaste kundägda försäkringsbolag”, säger Anders Sundström.

Anders Sundström har en bred och gedigen bakgrund såväl från näringsliv som offentlig verksamhet. Han har även arbetat som vd på Pitedalens Sparbank och som riksdagsledamot och har haft en mängd styrelseuppdrag.

– Det är den sammanlagda erfarenheten från det politiska livet och näringslivet som gör Anders Sundström till ett bra val. Vi är väldigt nöjda över rekryteringen, säger Wanja Lundby-Wedin, ordförande för Folksam Sak.

Nina Jarlbäck, ordförande för Folksam Liv instämmer i bedömningen och tillägger:
– Folksam är kundägt, kostnadseffektivt och har en stark förankring i hela landet. Jag har svårt att se någon som är bättre skickad att leda Folksam utifrån detta.

Sundström får en lön på 310 000 kronor i månaden, men lägre pension än sin företrädare. I villkoren ingår ingen bonus men fria hemresor till Piteå.

För ytterligare information, kontakta:
Lars Åkerkvist, presschef Folksam, tel 0708-31 60 07 eller lars.akerkvist@folksam.se

Folksam är ett modernt försäkringsbolag med ett stort utbud av försäkringar, spar- och lånemöjligheter för alla behov. Varannan svensk, vartannat hem, var fjärde bil och nittio procent av alla som idrottar är försäkrade genom Folksam. Den kunskap vi får använder vi för att på lång sikt öka trafiksäkerheten, bidra till människors hälsa och minska miljöpåverkan. Folksam grundades 1908 och har cirka 70 kontor i hela Sverige. Läs gärna mer på www.folksam.se