Independent Living Institute Assistanskoll

Anders W Jonsson, C, " ...jag kan acceptera åtgärder som kan upplevas som integritetskränkande för att skydda assistansreformen"

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 09:12 CEST

Förslagen i propositionen om assistansersättningen är väl avvägda, anser Anders W Jonsson, C, ordförande i Socialutskottet. Han menar att det största hotet mot assistansreformen är att allmänhetens förtroende för systemet urholkas. Anders W Jonsson anser därför att det är okej att ta till åtgärder för att stävja fusk även om de kan uppfattas som integritetskränkande.

I förra veckan la regeringen propositionen "Förslag om ökad säkerhet vid beslut om och utbetalning av assistansersättning" (se from sida 213). Assistanskoll har intervjuat centerpartisten Anders W Jonsson, ny ordförande för Socialutskottet efter Kenneth Johansson, C, om de kritiserade förslagen om oanmälda hembesök och rapporteringsskyldighet för assistansanordnare.

Hur ser du på propositionen om assistansersättningen?
- Jag tycker att det är väl övervägda och väl underbyggda förslag, säger Anders W Jonsson.
Vad säger du om att den bakades in i regeringens budgetproposition?
- Det tycker jag att det är bra och det är av två skäl. Dels är det här anslagspåverkande och sådana förslag ska gärna ligga i budgetpropositionen. Det andra är att det är viktigt att så fort som möjligt få det här regelverket på plats och då är ett bra sätt att det ligger i budgetpropositionen.

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans