Nordea Bank AB

Andra halvlek - en praktika för 55+ ger ett nytt och samlat grepp om ekonomi och hälsa

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2003 17:00 CEST

Boken Andra halvlek vänder sig till den som är på väg att lämna, eller nyligen har lämnat, yrkeslivet bakom sig. Den ger inspiration, råd och kunskap inom så skilda områden som ekonomi, hälsa och välbefinnande. Initiativtagare är pensionärsorganisationerna PRO och SKPF. Nordea står för den ekonomiska expertisen och läkemedelsföretaget Pfizer för den medicinska.

Äldre människor är den snabbast växande åldersgruppen i Sverige. Närmare 30 procent av Sveriges befolkning, eller ca 2,8 miljoner personer, är över 55 år. Hälften av dem är ensamstående, vilket inte betyder att de nödvändigtvis lever ensamma, utan kanske tvärtom är i behov av att planera arvskifte för egna barn eller särkullbarn. Dessutom vill många människor sluta arbeta före 65 års ålder, enligt Sifo. Andra orkar helt enkelt inte och tvingas sluta av hälsoskäl.

Men hur ska pengarna räcka till ett pensionärsliv i minst 20 år? Det kräver planering på många sätt, till exempel när det gäller boende, sparande, försäkringar och andra privatekonomiska frågor. Det blir allt viktigare med ekonomisk överblick och planering för alla, inte minst för ensamstående kvinnor. Denna grupp har svagast ekonomi och utgör en stor del, cirka 70 procent, av ensamstående över 55 år.

Många är, och vill vara, aktiva långt upp i åren, men för dem som inte har för vana att röra på sig är det också viktigt att komma igång med att prioritera sin hälsa och förstå vilken betydelse livsstilen har för hälsan.

Genom att vara aktiv, både när det gäller den egna ekonomin och den egna hälsan, ökar möjligheten att få ett bra och innehållsrikt liv som pensionär. Boken Andra halvlek är en praktika som handlar om just detta. Den har tagits fram för att ge inspiration inom några av livets mest väsentliga områden i den här fasen i livet.

I boken finns experternas bästa råd inom respektive område. Inom området hälsa och välbefinnande finns råd bland annat om mat och motion som ger bättre livskvalitet, hur man kan motverka stress och hantera sorg. När det gäller privatekonomin ger Andra halvlek råd inom olika områden, till exempel om pension, budget, sparande och placeringar, försäkringar, testamente och arv.

Ingela Gabrielsson, familjeekonom, Nordea, 08-614 66 32 eller 070-220 72 477
Marianne Bäärnhielm, informationschef, Pfizer, 070-319 50 60
Gerd Klang, ombudsman, Pensionärernas Riksorganisation, PRO, 08-701 67 19
Sam Sandberg, förbundsordförande, Svenska Kommunalpensionärernas Förbund, SKPF, 08-728 28 79 eller 070-629 03 34