Svenska Orienteringsförbundet

Andraplatser för Jansson och Wingstedt

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2010 19:34 CET

Helena Jansson och Emil Wingstedt visar storform redan första tävlingshelgen i orientering. I medeldistansen i Portugal O Meeting, som lockade stora delar av världseliten, slutade både Jansson och Wingstedt på andra plats. Simone Niggli, Schweiz, och Thierry Gueorgiou, Frankrike, vann.

Helena Jansson följde upp gårdagens seger över långdistans med ett nytt imponerande lopp i medeldistans. Tiden 32.44 över 6,2 kilometer räckte till en andraplats. Segern till 15-faldiga världsmästarinnan Simone Niggli, Schweiz, som slutade tvåa i går. Lina Persson, som har EM-guld i stafett från 2008 på meritlistan, blev näst bästa svenska på sjätte plats och besegrade därmed många av världsstjärnorna som fanns på plats.

Inte heller under 2010 verkar någon rå på fransmannen Thierry Gueorgiou när det står medeldistans på programmet. Gueorgiou har hela sex VM-guld i medeldistans, det senaste från i fjol, och sprang den 7,1 kilometer långa banan på imponerande 31.00. Emil Wingstedt, som gör sitt sista VM till sommaren, kom tvåa, 38 sekunder bakom. Imponerade gjorde också sistaårsjunioren Olle Boström med en femteplats, vilket för hans del innebar samma placering som i går.

Portugal O Meeting, som avgörs i Leirosa och Quiaios vid Atlantkusten, cirka tolv mil söder om Porto, fortsätter på måndag och tisdag med långdistans respektive medeldistans. Många i världseliten finns på plats för ett kombinerat tränings- och tävlingsläger.

QUIAIOS, Portugal
Resultat, Portugal O Meeting dag 2, medeldistans
Herrar, 7.1 km: 1) Thierry Gueorgiou, Frankrike, 31.00, 2) Emil Wingstedt (Sverige), Halden SK, +0.38, 3) Fabian Hertner, Schweiz, +0.41, 4) Carl Waaler Kaas (Norge), Bäkkelaget, +1.07, 5) Olle Boström (Sverige), Järla Orientering, +1.27.

Damer, 6.2 k: 1) Simone Niggli, Schweiz, 31.58, 2) Helena Jansson (Sverige), IF Hagen, +0.46, 3) Julia Novikova (Ryssland), Delta, +2.54, 4) Celine Dodin, Frankrike, +3.18, 5) Ida Bobach, Danmark, +3.52.

Fullständig resultatlista på arrangörens hemsida:

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt
Ola Gustafsson, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se