Naturskyddsföreningen

Andreas Carlgren kommenterar förhandlingarna om artutrotning

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 11:30 CET

Miljöminister Andreas Carlgren hyllades av miljörörelsen för sina insatser under de internationella förhandlingarna om biologisk mångfald i Nagoya i Japan.
Nu kommenterar han resultatet av förhandlingarna på
Naturskyddsföreningens stora konferens om biologisk mångfald och utrotningen av arter: ”Vem ska bort?” den 12 november.

Konferensen hålls i Aula Magna på Stockholms universitet. Och inför minst 300 deltagare kommer Andreas Carlgren att berätta om förhandlingarna som ledde till en internationell överenskommelse om att stoppa utarmningen av biologisk mångfald och hur Sverige nu ska
arbeta med att bevara naturmiljöer och hotade arter.
På konferensen talar också Meena Raman från i organisationen Third World Network. Hon var tidigare ordförande för Friends of the Earth international.

Bland övriga talare kan nämnas Isabella Lövin, författare och EU-parlamentariker, Klas Eklund, SEB, Alexander , filosof och artist, Maria Wetterstrand, språkrör, Carl Piper, VD och lantbrukare, Torgny Håstad, domare i HD samt Johan Bodegård, chef för Artdatabanken.

Läs mer om konferensen:
www.vemskabort.se

Journalister som ska bevaka konferensen och kan uppvisa presskort kan anmäla sig till:
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

För frågor kontakta:
Anders Grönvall, projektledare för konferensen, 070-655 46 19
Eva-Lena Neiman, tf presschef, 070-794 04 07
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00