Svenska Ishockeyförbundet

Andreas Olsson, Mora, årets ungdomstränare

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2011 09:12 CET

Andreas Olsson blev på lördagen utsedd till Årets Ungdomstränare i svensk ishockey. Därmed skrev den förre Mora- och Modospelaren ett stycke historia. Priset, som instiftats av Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Spel, delades ut för första gången. Prisutdelare, före nedsläpp i matchen Sverige-Ryssland på Globen, var Tre Kronors förbundskapten Pär Mårts, som också ingår i juryn.

Priset, en resa och vistelse, inklusive deltagande i ett ungdomstränarsymposium under ishockey-VM i Bratislava, gladde Andreas Olsson som underströk att det var en mycket uppmuntrande att ungdomstränarnas arbete och insatser uppmärksammades på det här viset.

– Personligen är det förstås smickrande att jag fått det och samtidigt också ett erkännande av det goda ungdomsarbete som Mora som klubb lägger ner, sade Andreas Olsson.
Sammanlagt 120 ungdomstränare hade föreslagits från klubbar runt om i landet. Till slut återstod det 12 namn som tagits fram av de 12 hockeykonsulenterna. Samtliga bjöds till Stockholm, där den slutliga gallringen skedde.

– Det var mycket välkvalificerade personer som återstod i slutronden. Vi kunde ha tagit vem som helst av dem. Men vårt uppdrag var att plocka fram en enda, så efter några timmar, var vi ense om att Andreas Olsson skulle få priset, sade juryns ordförande, Tommy Boustedt.

– Andreas är en verklig eldsjäl som ju arbetar över ett stort fält i Mora. Han är inblandad i allt från knattar till juniorer och det är imponerande, tillade Tommy Boustedt.
Utöver Tommy Boustedt och Pär Mårts ingick också Erika Holst och Mats Sundin i juryn.
Andreas Olsson, som är heltidsanställd, är en verklig mångsysslare i klubben. Han ansvarar för ungdomsverksamheten, är huvudcoach för J18 och även med i Tre Kronors Hockeyskola.

– Ja, jag jobbar med spelare född mellan 1993/94 till 2006 och det är oerhört stimulerande att arbeta med så många olika åldersgrupper, sade Andreas Olsson.

Vad är det som driver dig?
– Det är mycket, men att jobba med så här unga människor är oerhört intressant. Man får så mycket tillbaka av dem, sade Andreas Olsson, som underströk att han hoppades att fler före detta spelare skulle engagera sig i ungdomsarbetet.

– Direkt när man slutar sin egen karriär vill man ta det lugnt ett tag. Men i mitt fall så kom jag igång när min pojke började spela. Och jag hoppas att många tidigare spelare har lust att börja med det här. De kan, genom sin erfarenhet, tillföra väldigt mycket, tillade Andreas Olsson.

En annan sak som också är viktig för de unga spelarna är att få träffa sina förebilder.
– I Mora är tre av spelarna i A-laget faddrar för varsin grupp av yngre spelare. De kommer till våra träningar eller deltar på annat sätt. Det är viktiga för de yngre, säger Andreas Olsson.
Idén till priset, som skall bli årligt återkommande, kom från Svenska Spel som står för de finansiella musklerna i sammanhanget.

– Vi skall göra en utvärdering av det hela, men den modell vi använde i år känns bra så jag tror att upplägget framöver kommer att bli likadant som den här gången, sade Tommy Boustedt.
Och intresset för detta nya pris är också stort. 120 ungdomsledare föreslogs som sagt premiäråret, men det kunde varit betydligt fler. Många nominerades efter anmälningstiden gått ut och de får därmed återkomma nästa år.
Av Jan Nicklasson

För eventuella frågor ring:
Andreas Olsson, årets ungdomstränare, mobiltel: 070 – 654 55 92
Tommy Boustedt, Svenska Ishockeyförbundet utvecklings- och landslagschef, tel: 08 – 449 04 18, mobiltel: 070 – 445 04 18