Svenska Rugbyförbundet

Andrew Franco tar över damlandslagen

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 19:16 CET

Andrew Franco, som varit assisterande förbundskapten för damernas 15-mannalandslag de senaste två åren, tar nu över rollen som förbundskapten för både damernas 15- och 7-mannalandslag för säsongen 2013.

Andrew Franco har varit assisterande förbundskapten för damernas 15-mannalandslag under Jonas Ahl sedan 2011, och var med i landslagsledningen som hjälpte Sverige till seger i första delen av VM-kvalet 2012. Han är utbildad rugbytränare (Nivå 2) genom engelska rugbyförbundet och får själv utbilda andra tränare. Han har stor tränarerfarenhet och har haft en framgångsrik coachkarriär med skol-, universitets- och klubblag som vunnit serier och turneringar i Storbritannien, Nigeria och Tjeckien.

Andrew har en MSc Sports Science (Elite Physiology) och arbetar till vardags hos Sports Xtra, en
organisation i Storbritannien som arbetar med sport och hälsa med fokus på att ge unga möjligheter att vara aktiva.

- Det blir ett stort ansvar att ta på sig två landslag – särskilt så här nära inpå säsongen – men vi har fullt förtroende för Andy och önskar honom lycka till för 2013” säger SRF:s landslagsansvarig Kari Tapper.

Damernas 15-mannalandslag spelar VM-kval i Madrid, Spanien 20-27 april.

Damernas 7-mannalandslag spelar EM Division A i Prag, Tjeckien 8-9 juni.

För ytterligare information, kontakta:

Kari Tapper, SRF landslagsansvarig       076-045 97 33