Södra Teatern

Ane Brun i nytt samarbete

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 11:08 CET

Ane Brun ger sig ut på ett sökande i musikhistorien. I projektet ”Modern Fantazias” gör hon tillsammans med Hans Ek och en kammarorkester tolkningar av bland andra Claudio Monteverdi, John Cage, Henry Purcell och egna verk. Projektet får sitt uruppförande på Södra Teatern med två exklusiva konserter den 9 och 10 april. Biljetterna släpps på måndag den 15 februari!

Efter hyllade album och otaliga konserter över hela världen gör Ane Brun nu konserten ”Modern Fantazias” med arrangören och dirigenten Hans Ek. Medverkar gör också en orkester bestående av 16 toppnamn inom svensk kammar- och improvisationsmusik. De handplockade musikerna kommer bland annat från kungliga filharmoniska orkestern.  Anes låtar sammanfogas och färdas drömskt genom improvisation, renässans och modernism samt färgas och blandas med influenser och verk av stora tonsättare genom fem århundraden, bland andra Claudio Monteverdi, John Cage och Henry Purcell.

-Jag gillar att få använda min röst i sammanhang som utmanar mig, som att t.ex. sjunga musik av Henry Purcell, på mitt sätt. Så länge jag berörs av kompositionen och melodin spelar det ingen roll från vilken genre eller tidsepok låten eller stycket härstammar, säger Ane Brun. Jag är fascinerad av Hans Eks förmåga att sammanfoga musik skriven för flera hundra år sedan, 1900 talets konstmusik och min egen musik till en helhetlig musikupplevelse, tillägger hon.

Hans Ek har en unik ställning i svenskt musikliv. Han har bland annat samarbetat med Salem al Fakir, Malena Ernman, Louise Hoffsten, Ale Möller, Rebecka Törnqvist och Magnus Lindgren innan samarbetet med Ane Brun inleddes. Det har blivit ett samarbete bortom gängse regler och konventioner där tron på att våga söka det enkla står i centrum. Ett sökande som leder till beröringspunkter i musikhistorien som med en nästan retfull självklarhet dras till varandra.

Några internationella pressröster om Ane Brun:

”… a mix of Bjork's unpredictability and Joni Mitchells directness...- time magazine"

”This entrancing norweigian singer songwriter evokes a haunted Dolly Parton minus the drawl. Her songs can be simply devestating, and at other times oddly reassuring”  - spin magazine.

Medverkande:

Ane Brun, sång, gitarr
Hans Ek, Dirigent,  arrangör
Jonas Lindeborg, Trumpet
Sören Hermansson, Horn
Stina Hellberg, Harpa
Karl Frisendahl, Trombon
Joakim Agnas, Trumpet
Erik Nilsson, Slagverk
Katarina Agnas, Fagott
Jonas Östholm, Piano
Anna Rodell, Violin, sång