S.T.O.P.

Anette Skåhlberg hämtar kraft från döden

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2016 12:26 CEST

Många har frågat henne hur hon hinner med allt hon gör och var hon hittar kraften någonstans. Hon svarar utan att tveka – ”Jag har hämtat min kraft från döden. Utan döden skulle jag inte leva så fullt ut som jag gör.”

Från döden? Hur menar hon då? Vaddå döden? Då är ju allt slut ju.

”Ja eller är det? Är det kanske så att vi alla är energier som pågår på massa plan samtidigt och att det här som vi gör just nu bara råkar vara en del av alltihopa? Och är det så att vi själva kan påverka mer än vi tror? Är det kanske så att om vi är övertygade om att få ett långt liv så är det lättare att få det? Eller är allt fantasier?

Ingen vet vad någon annan tänker eller pågår igenom. Själv tycker jag om att undersöka vad som är möjligt att göra – för mig, för min kropp, för allt jag gör – genom att stärka mig mentalt och experimentera med vad som kan hända när jag utvecklar och tränar mitt inre. Det är det jag vill undersöka på den magisterutbildning jag går nu på STDH som heter Svarta speglar. En magisterutbildning för konstnärlig självreflektion."

Ja, det är en av sakerna som Anette just nu gör. Och vet ni? Nu kan ni få ta del av detta. För Svarta speglar har publikmöten i nästa vecka! Anettes verk ”Ljuset från döden” är en av bitarna i det blandade nät med verk som då kommer möta publiken. Där nio kreatörer/konstnärer låter er ta del av sina frågeställningar och verk.

Anette Skåhlberg har varit på andra sidan och kommit tillbaka, och utifrån den upplevelsen tillsammans med hennes konstnärliga frågeställning om vad den inre kraften är kapabel att göra, valt att blanda sin performance med både scenkonst och film under de sju minuter som hennes verk pågår.  "Och tillsammans med mig är en kreativ grupp med helt fantastiska konstnärer som också visar sina verk samtidigt.”

Premiär 19 maj.

STDH Svarta speglar publikmöten pågår 19/5 kl 19, 20/5 kl 19, 24/5 kl 19 samt 25/5 kl 15.

Ett 90 minuter gränsöverskridande möte långt nere i underjorden mellan olika konstarter och publik. I reaktorhallen under KTH, där själva miljön i sig själv är en upplevelse att få vara med om.

Kom och var med om ett unikt tillfälle att ta del av en nyskapande och omtumlande reflektionsprocess!

Några ord från Anette Skåhlberg om vad hennes verk "Ljuset från döden" handlar om:

"Att dö. Passar inte alltid så bra. Är kanske inte riktigt vad som är valet. Men är det möjligt att vända den slutgiltiga domen tillbaka till livet? Är det möjligt att göra ljuset och krafterna, som finns inom oss, ännu starkare?

Detta är det första verket i min undersökande magisterutbildning där jag vill testa och resonera om val och att ta sig över gränser, att se hur långt det går att experimentera med möjligheterna att växa som människa, och där jag vill blanda mina olika konstformer såsom skådespelare, författare, regissör, musikkreatör, scenkonstnär, filmare, röstartist, sagoberättare och hypnotisör. Till ”Ljuset från döden” är musiken komponerad av Christian Bingmark, och filmfotograf på filmdelarna är Marcus Möller."

Anette är guldbaggenominerad filmare och Jan Fridegårdstipendiat med tjugotalet filmer och över fyrtio böcker i bagaget. Just nu är hon aktuell med sin roman ”I morse levde jag som alla andra” samt ungdomsboken ”Amulettringen – Det är jag som är Nadja” och kapitelboken ”Fula djurklubben”. I höst har hennes långfilm i en enda tagning ”7333 sekunder Johanna” premiär. www.anetteskahlberg.123minsida.se, www.mymindcoach.se, www.6333sekunderjohanna.se

Kultur som vill mer.