Piratpartiet

Ang stämningen av Bredbandsbolaget: Attackerna mot internet måste upphöra

Pressmeddelande   •  Nov 11, 2014 10:30 CET

Flera film- och musikbolag, bland annat Universal, Warner och Svensk Filmindustri, stämmer nätoperatören Bredbandsbolaget för att man inte blockerar The Pirate Bay och streamingsajten Swefilmer för sina kunder. Piratpartiet är mycket kritiskt till detta och slår ett slag för nätneutraliteten..

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg:

– Efter mer än tio år av delning och streaming på nätet följt av ständigt högre konsumtion av köpekultur torde det vara ställt bortom allt rimligt tvivel att delning och streaming inte skadar, utan faktiskt gynnar kulturen och de som skapar den, säger Troberg.

Piratpartiet ser också uppenbara faror med att försöka göra nätoperatörer ansvariga för den trafik som passerar deras infrastruktur.

– Den som äger en väg görs inte ansvarig för om bilar som färdas på dem är besiktigade eller ej. Det vore orimligt, säger Troberg. Lika orimligt är det naturligtvis att göra de som äger de digitala vägarna att ansvariga för de datapaket som färdas längs med dem.

-- Det börjar bli tröttsamt med den formidabla attack mot internet som sker globalt, inte minst genom de ständiga hoten mot nätneutraliteten. En stämning av det här slaget är bara en liten byggkloss i ett medvetet arbete med att försämra internet för oss alla. Internet fyller i dag en viktig samhällsbärande funktion. Attackerna måste upphöra, avslutar Troberg.

Piratpartiet vill reformera upphovsrätten genom att förkorta den ekonomiska skyddstiden till fem år efter ett verks publicering och ge möjlighet med förlängning med fem år i taget upp till högst tjugo år.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.