Svenskt Demenscentrum

Anhöriga välkomnas till öppet hus i stadshuset

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 16:02 CEST

Lördagen den 9 oktober är Stockholms stadshus åter reserverat för landets anhörigvårdare. För andra året i rad arrangerar Svenskt demenscentrum och en rad andra organisationer En dag för anhöriga. Det blir öppet hus med mingel och underhållning varvat med föreläsningar om bland annat stroke, demens och hjälpmedel. Tonvikten i föreläsningarna ligger på anhöriga till äldre men andra närstående är också välkomna.

Anhörigvården, även kallad informell omsorg, är en ovärderlig del av det svenska samhället. I många fall utgör den merparten av den vård och omsorg som ges. Bland hemmaboende 75-åringar beräknas anhöriga stå för mer än två tredjedelar av de totala hjälpinsatserna. Genom evenemanget i Stockholms stadshus vill arrangörerna uppmärksamma anhörigvårdarnas situation och det viktiga arbete de utför.

Klockan 9.30 öppnas portarna till Blå hallen och Gyllene salen. Bland deltagarna märks sångerskan Susanne Alvfengren och skådespelaren Stefan Sauk, numera även ordförande i Alzheimerfonden. Energimassage, rådgivning och mycket annat erbjuds via de trettiotal utställare som presenterar sina verksamheter.

En dag för anhöriga avslutar "anhörigveckan" som inleds i början av oktober. Den 6 oktober är den Nationella anhörigdagen som uppmärksammas med en rad arrangemang runt om i landet.

En dag för anhöriga arrangeras av Svenskt demenscentrum tillsammans med Anhörigas riksförbund, Demensrådet i Stockholms läns landsting, Hjälpmedelsinstitutet, Nationellt kompetenscentrum Anhöriga, Stockholms anhörigkonsulenter, Stockholms läns landsting och Stockholms stad.

Ladda ned program från Svenskt demenscentrums hemsida

Kontaktperson: ann-christin.karrman@demenscentrum.se • tfn: 08 690 58 36 • mobil 070 484 39 70

Presskontakt: magnus.westlander@demenscentrum.se • tfn: 08 640 87 50 • mobil 070 413 57 69.