Folkpartiet

Anita Brodén och Marie Wahlgren (fp): Ta Sveriges första BSE-fall på största allvar

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 17:02 CET

- Sverige har länge levt i en trygg förvissning om vi skulle förbli BSE-fria. Nu när det första konstaterade fallet av galna kosjukan i Sverige är bekräftat måste vi ta detta på största allvar.

Det säger Anita Brodén och Marie Wahlgren, riksdagsledamöter (fp) med anledning av att man nu konstaterat ett fall av BSE på en gård i Västmanland.

- Regeringen och jordbruksverket måste ta frågan på allvar. Även om detta naturligtvis inte skall leda till oro för att äta svenskt kött så behöver Jordbruksverket gå till botten med det påvisade fallet samt se över provtagningsrutiner. Hela säkerhetskedjan behöver ses över. Vi måste ha en ödmjukhet inför det oväntade och säkerställa att de rutiner som funnits de senaste åren är tillräckliga för att förhindra att djur smittas.

- Vi känner en oro för att upptäckten av det första fallet av BSE kommer i skymundan av det pågående utbrottet av fågelinfluensa. Så får inte bli fallet,

- Vi måste ha en god beredskap för alla typer av farliga sjukdomar som smittar mellan djur och människa.

Kontakt:

Anita Brodén, riksdagsledamot (fp)

Marie Wahlgren, riksdagsledamot (fp)

Mikael Ståldal, folkpartiets riksdagskansli

Bild på Anita Brodén fri för publicering finns här:

Bild på Marie Wahlgren fri för publicering finns här: