Anmäler Regeringen Persson till KU

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 21:04 CEST

Vänsterpartiets riksdagsgrupp anmäler den förra socialdemokratiska regeringen till Konstitutionsutskottet. Bakgrunden är nya uppgifter om att regeringen Persson känt till att ett flygplan från USA, med fängslade misstänkta terrorister ombord, mellanlandat i Sverige.

- Det här visar att Riksdagens kontrollfunktioner och ansvarsutkrävande inte har fungerat. KU har tidigare granskat den förra regeringens samarbete med CIA utan att dessa uppgifter kommit fram. Nu måste de ansvariga ministrarna berätta vad de vet, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet uppmanar också den sittande regeringen att tillsätta en oberoende sanningskommission som ska utreda vad som hänt och hur mycket den förra regeringen kände till.

- Vi måste en gång för alla gå till botten med detta och reda ut vad som har hänt. Vi vill att man granskar vem som har fattat vilka beslut. Bara på det sättet kan vi förhindra att något liknande händer igen.

- Dagens avslöjande väcker också frågor om det har funnits ytterligare samarbete inom ramen för det så kallade kriget mot terrorismen som vi inte känner till. För att vi ska kunna sätta en punkt för denna skamfläck på Sveriges moderna historia måste nu alla kort upp på bordet.

Vänsterpartiet kommer att lämna in sin KU-anmälan måndag 27 april.

För mer information kontakta:
Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V) 070-290 07 40
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64