Vänsterpartiet Storstockholm

Ann-Margarethe Livh och Lars Ohly på DN Sthlm debatt ”Hårdare kontroller löser inte problemen”

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 10:38 CET

Man löser inte problemen i äldrevården med hårdare kontroller eller en ny utförare. Problemet är att verksamheten drivs med vinstintresse och att ägaren, vem det än är, tjänar pengar på att ha så få anställda som möjligt. Vid privatisering försvinner dessutom meddelarskyddet för de anställda.

Det finns nästan bara en enda sak i äldreborgarrådet Joakim Larssons (M) debattinlägg som vi är överens om: att många människor i Stockholm nu känner sig oroliga över hur äldrevården fungerar. Det visar även Dagens Nyheters webb­enkät när missförhållandena på Koppargården avslöjades. En stor grupp människor känner sig rädda för att bli gamla i Stockholm. Så kan vi inte ha det, skriver Lars Ohly (V) och Ann-Margarethe Livh (V) idag på DN Sthlmsdebatt

Läs hela artikeln på http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/hardare-kontroller-loser-inte-problemen-i-aldreomsorgen

Ohly och Livh fortsätter;

Det har blivit en följetong av rapporter om missförhållanden på privata äldreboenden i Stockholm. Berättelser från Vintertullen, Koppargården, Rio och Kampementet har läckt ut trots att cheferna försökt tysta personalen eller dölja sanningen. Den ena hårresande historien efter den andra har berättats om olyckor, dödsfall, dålig hygien och munkavle på kritisk personal. Men det största problemet är för få anställda. Som vanligt när missförhållanden i äldreomsorgen avslöjas så säger det ansvariga borgarrådet att de ska göra hårdare kontroller av verksamheten.

Politikerna i Hässelby–Vällingby stadsdelsnämnd har också sagt sig vilja säga upp avtalet med företaget som driver äldreboendet. Samtidigt går Moderaterna och gör en ny upphandling med samma företag.

Problemet löser man inte med endast hårdare kontroller eller en ny utförare. Problemet är att verksamheten drivs med vinstintresse och ägaren, vem det än är, tjänar pengar på att ha så få anställda som möjligt

För mer info:
Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/