Kaolin

Ann-Sofie Gelfius Vernissage lör. 8 okt.

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2016 16:33 CEST

Ann-Sofie Gelfius

8.10 – 26.10 2016

Nyanser
Keramikern Ann-Sofie Gelfius är en mästare på att hantera leran och i hennes tunna, drejade bruksföremål är samspelet mellan gods och glasyr fulländat. Hennes sparsmakade och formsäkra keramik har många beundrare och genom åren har hon varit en flitig utställare både i Sverige och utomlands, den senaste tiden vid ett flertal tillfällen i Japan.

Till utställningen Nyanser har Ann-Sofie Gelfius utvecklat och preciserat de mjukt rundade kärlformer som blivit hennes signum. Den svarta glasyren, som är så förknippad med hennes uttryck, får stå tillbaka denna gång, då hon istället valt att arbeta med olika turkosa toner. Genom oförtrutet experimenterande har Ann-Sofie Gelfius nu funnit en färgskala i blågrönt som framhäver bruksföremålens översinnliga karaktär.

Ann-Sofie Gelfius är en av Kaolins grundare och har sedan starten 1978 bidragit till kooperativets utveckling med sitt stora engagemang och sin kunskap. Hennes keramik finns representerad på såväl Nationalmuseum och Röhsska museet som hos Statens konstråd. Hon har välförtjänt erhållit ett flertal stipendier, senast 2015 då hon fick Sveriges bildkonstnärsfonds tvååriga arbetsstipendium.

Välkomna på vernissage lördagen den 8 oktober, kl. 11-16

Kaolin bildades 1978 då en grupp keramiker gick ihop, startade ett kooperativ och öppnade butik med galleri vid Mariatorget i Stockholm. Man tog sig namnet Kaolin efter berget Gaolin i Kina, den plats där man en gång fann den rena finkorniga kaolinleran som ingår både i lera och i glasyr.
Idag, 35 år senare blomstrar fortfarande Kaolins verksamhet i samma vackra lokaler på Hornsgatspuckeln och några av de medlemmar som var med från starten är fortfarande aktiva i kooperativet.

Vi har befäst vår position som det enda renodlade keramikgalleriet i Sverige och utvecklats till en mötesplats för både konstföreningar, samlare och keramikälskare. De tjugoen keramiker som Kaolin idag består av arbetar med både brukskeramik och skulptur vid sidan av utsmyckningar i offentliga sammanhang, undervisning och andra uppdrag.

I galleriet visar vi separatutställningar med framförallt inbjudna gästutställare men även med kaolins medlemmar. Vi visar både svenska och utländska keramiker och de senaste åren har vi särskilt satsat på gästutställare från våra nordiska grannländer. Kaolin vill gärna fånga in den nya och experimentella keramikkonsten i vår utställningsverksamhet samtidigt som vi vill lyfta fram det traditionella högklassiga hantverket och det gedigna bruksgodset. Vi har regelbundet grupputställningar kring olika teman och i vårt lilla gallerirum, Projektrummet, visar vi mindre utställningar där konstnärerna arbetat mer kring ett projekt eller vill visa sitt examensarbete.

Kaolin anordnar regelbundet öppna föreläsningar med inbjudna föreläsare och vi har även privata visningar för konstföreningar, skolor och företag.