Capitol Music Group Sweden

Anna Bergendahl förband till Bonnie Raitt

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 14:19 CEST

Anna Bergendahl är förband till Bonnie Raitt på hennes enda spelning i Sverige i sommar; Cirkus i Stockholm den 16 juli.

Anna släppte sitt album ”Something To Belive In” hösten 2012 och det är resultatet av ett unikt samarbete mellan Anna och den amerikanska producenten och låtskrivaren Larry Klein som tidigare har jobbat med Joni Mitchell, Tracy Chapman, Melody Gardot och Madeleine Peyroux.

Hon är just nu aktuell med pågående release och promotionarbete i USA och snart även med en ny singel här i Sverige! Amerikanska USA Today om Anna och ”Something To Belive In”:“The young Swede's meltingly rich vocals give an enhanced sense of longing to the title track of her U.S. debut”

Om spelningen med Bonnie Raitt i sommar säger Anna själv:

”Bonnie Raitt är en av mina största förebilder och att få öppna för henne och hennes publik är något av det största jag någonsin gjort. Sen jag var liten har jag lyssnat på och inspirerats av hennes självklara sätt att sjunga, hennes genuina uttryck och hennes fantastiska gitarrspel. Att jag dessutom skrivit med låtskrivare som också skrivit med henne, och att jag fick mitt genombrott i idol med hennes låt ”Have A Heart” gör att det hela nästan känns lite som ödet.”

Lionheart Music Group etablerades under namnet Lionheart Records 1990 och har sedan dess haft stora framgångar såväl på hemmaplan som internationellt.  Tillsammans med artist- och managementbyrån MLP och förlaget Lionheart Music har vi ända från starten haft en unik ställning i svenskt nöjesliv, då vi alltid har kunnat erbjuda våra artister och låtskrivare – och även våra samarbetspartners – en helhetslösning.  Under 2012 bytte också MLP namn till Lionheart Music Group, vilket gör vår arbetsmodell ännu tydligare! Inom musikutgivningen ingår också lablarna SoFo Records och Kavalkad. Sedan augusti 2007 är vi ett fristående bolag inom Universal Music-koncernen, världens största skivbolag.