Capitol Music Group Sweden

Anna Bergendahl släpper nytt!

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2012 15:59 CEST

Imorgon, den 22/8, släpps första singeln, “Live And Let Go”, från Anna Bergendahls kommande album “Something To Believe In” (release 24/10).

Det nya albumet är resultatet av en dröm som har gått i uppfyllelse för Anna. Efter ett, minst sagt, hektiskt debutår som artist var det viktigt att få tid till eftertanke, att få utveckla sitt låtskrivande och hitta en producent som förstod var hon hade sitt hjärta.

Hon fann den bäste: Larry Klein. Eller – de fann varandra.

Larry Klein föll för Annas alldeles unika röst, ”Jag hörde redan efter 10 sekunder att det här var något alldeles speciellt.”

”Larry kunde spela en enkel slinga, som nästan fick mig att börja gråta och jag sjöng och en timme senare hade vi en färdig låt. Då är man hemma som artist”, säger Anna.

Albumet är skrivet av Anna och Larry Klein tillsammans, med hjälp av ytterligare några låtskrivare. Det är producerat av Larry och inspelat i anrika Henson Studios i Hollywood.

Man känner igen sig, det är klassisk singer/songwriter-musik av amerikanskt snitt som ger associationer till Tracy Chapman, Emmylou Harris, Norah Jones, Lucinda Williams, men det är ändå helt nytt.

Larry Klein blev ett namn förknippat med världsklass när han producerade flera plattor med de senaste 50 årens mest inflytelserika kvinnliga sångerska och låtskrivare: Joni Mitchell. Framför allt har Larry gjort sig ett namn som producent för kvinnliga singer/songwriters av högsta konstnärliga och kommersiella rang: Tracy Chapman, Melody Gardot, Madeleine Peyroux.

Lionheart Music Group etablerades under namnet Lionheart Records 1990 och har sedan dess haft stora framgångar såväl på hemmaplan som internationellt.  Tillsammans med artist- och managementbyrån MLP och förlaget Lionheart Music har vi ända från starten haft en unik ställning i svenskt nöjesliv, då vi alltid har kunnat erbjuda våra artister och låtskrivare – och även våra samarbetspartners – en helhetslösning.  Under 2012 byter också MLP namn till Lionheart Music Group, vilket gör vår arbetsmodell ännu tydligare! Inom musikutgivningen ingår också lablarna SoFo Records och Kavalkad. Sedan augusti 2007 är vi ett fristående bolag inom Universal Music-koncernen, världens största skivbolag.