Feministiskt Perspektiv

Vapenintressen styr försvarsdebatten

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2014 09:48 CET

På Folk och Försvars rikskonferens i Sälen diskuterades Sveriges försvarsförmåga och försvarets roll för den svenska ekonomin. Anna Ek, ordförande för Svenska Freds, säger i en intervju i Feministiskt Perspektiv att de vinster försvaret drar in ger få jobb och hamnar i branschens fickor.

På konferensen som inleddes i måndags tävlade riksdagspartierna om platsen som det mest försvarsvänliga partiet. Statsminister Fredrik Reinfeldt betonade vikten av att försvarsmakten anpassas efter nya hotbilder, och S-ledaren Stefan Löfven talade om den senaste Jas-försäljningens betydelse för svensk industri.

Anna Ek, ordförande för Svenska Freds, poängterar i Feministiskt Perspektiv att de vinster som Jas drar in går till de vapenexporterande företagen och inte till svenska staten trots att skattepengar i miljardbelopp avsätts årligen till ny krigsmaterieltillverkning. Dessutom är försvarsindustrin enormt manligt dominerad och kodad:

– Försvarspolitiken och Jas har blivit en sorts potensmätare, om man ifrågasätter dessa då känner sig den svenska manligheten träffad! Och ifrågasätter gör jag gärna, men jag önskar fler som gör det.

Läs hela artikeln:

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40